!)

Hej raringar! Ledsen att det har tagit lite tid att återge resan till Estland under den gångna veckan, men det är hela tiden så full fart från tidiga morgonen till tidiga kvällen att jag hinner inte med allt jag borde och det inkluderar mitt bloggande. 

Allt har gått i ett sedan i somras; Diggiloo-turnén kombinerat med egna spelningar juli-augusti (gjorde  30 spelningar på lite mer än 5 veckor), därefter började vi repetera inför premiären av min egna krogshow på Rondo som sedan hade premiär i September. Sen har vi kört showen "Vild" i Götebor under hela hösten onsd/torsd-lörd, oftast dubbla föreställningar på lördagarna, kombinerat med de övriga veckodagarna som ägnats åt låtskrivande och demoinspelningar inför den nya skivan som ska släppas i vår plus uppstartandet av Nanne Stiftelsen och insamling och förberedelser inför resan till barnhemmen i Estland i jan. Vi körde Rondo-showen hela hösten fram till den 20:e december och dagen efter började repetitionerna inför körslaget och sen har det varit Körslagsfokusering under alla dessa följande veckor. Kören och jag åkte ut i lördags och dagen efter, på söndagen, åkte jag och barnhemsprojekt-gänget iväg till Estland med en lastbil fullastad med saker till de 3 olika barnhemmen. 

Händelserikt men också otroligt intensivt. Därför blir det lite si och så emellanåt med bloggandet. Har ju en familj som jag ska hinna med mitt upp i allt också. Så dessa dagar, sedan vi kom hem i onsdags har jag tillbringat med att umgås med familjen. I går var i ute och åt på restaurang på kvällen och både i dag och i går var vi ute och åkte långfärdsskridskor. 
Peter köpte en hjälm till mig tidigare, så jag pular artigt på mig hjälmen när vi ska åka. Något som äldsta sonen Robin tycker ser vansinnigt roligt ut. Så medan vi åker så ropar han till mig gång på gång, att han tycker att jag ser ut som en "teletubby" och kombinationen av hur jag ser ut i hjälmen kombinerat med hur vingligt jag åker (har ju inte åkt skridskor på över 10 år) så kan han inte motstå att med jämna mellanrum hojta saker som; "en teletubby på vingliga skridskor - det vore något för You Tube" ropar han och skrattar högt. Ja,ja, jag får väl bjuda på den här bilden då med Robin, Mandy och mig! (Den förstnämnda pratar i mobilen, som ni ser, samtidigt som vi är ute och åker.)


I söndags åkte vi som sagt var i väg till Estland. Först åkte jag ut till Sätra och där hjäptes vi alla åt att packa in alla drygt tvåhundra kartonger, säckar och pallar i lastbilen. Sen bar det iväg till Tallinkbåten.

TALLINN NÄRMAR SIG MÅNDAG MORGON! 


FRAMME I TALLINN. JUGGE OCH JÖRGEN HAR KÖRT ILAND LASTBILEN OCH JAG HAR GJORT
DETSAMMA MED MIN HYUNDAI JEEP, SOM VI ALLA ANDRA SKA ÅKA MED.
NU VÄNTAR VI BARA PÅ ÖVRIGA GÄNGET SOM SKA DYKA UPP HÄR VID TERMINALEN I TALLINN.


JUGGE OCH JÖRGEN FRÅN JÖRGEN WESTLUND ÅKERI I TYRESÖ ÅKTE
MED DEN FULLASTADE LASTBILEN. DE STÄLLDE UPP HELT GRATIS MED BÅDE LASTBIL,
CHAUFFÖR (JUGGE), BENSIN TILL LASTBILEN OCH DESSUTOM ÅKTE
JÖRGEN WESTLUND MED SJÄLV. JAG KAN INTE I ORD BESKRIVA MIN
TACKSAMHET FÖR ATT MAN STÄLLER UPP SÅ FRIKOSTIGT OCH GENERÖST.
JAG BRUKAR ALLTID PRATA OM HOPPET OM MÄNSKLIGHETEN OCH
SÅ MÅNGAS VÄLVILJA OCH DET HÄR TYCKER JAG ÄR ETT EXEMPEL 
PÅ ATT VÄRLDEN INTE ALLS BARA BESTÅR AV EGOCENTRISM, GIRIGHET
OCH ELAKHETER. DET FINNS MASSOR AV GULDKORN TILL MÄNNISKOR
RUNT OM I HELA VÄRLDEN. DET FÅR VI ALDRIG GLÖMMA, NÄR DET 
KÄNNS SOM MEST HOPPLÖST MED KRIG OCH ANNAT ELÄNDE SOM
DRABBAR OSKYLDIGA MÄNNISKOR RUNT OM I VÄRLDEN DAGLIGEN. 


DET VAR 20 MIL ATT ÅKA TILL DET FÖRSTA BARNHEMMET SOM LIGGER
NÄRA DEN RYSKA GRÄNSEN........


MEN DET TOG ÖVER 3 TIMMAR ATT ÅKA DIT (!), FÖR VÄGARNA VAR OFTA
I FRUKTANSVÄRT DÅLIGT SKICK, MED STORA HÅL I ASFALTEN, SÅ KIM
FICK FOKUSERA ORDENTLIGT OCH HÅLLA TUNGAN RÄTT I MUNNEN NÄR 
HON KÖRDE DESSA 20 MIL.


EDA KOMMER FRÅN ESTLAND, MEN BOR SEDAN MÅNGA ÅR TILLBAKS
I SVERIGE. HON FÖLJDE MED SOM TOLK, VILKET VAR TUR DET FÖR
PERSONALEN PÅ BARNHEMMEN KUNDE INTE ETT ORD ENGELSKA.

BARNHEM 1: 
HÄR HAR VI KOMMIT FRAM TILL DET FÖRSTA BARNHEMMET. ATT HITTA
DIT TOG BARA DET EN HALVTIMMA NÄR VI VÄL KOMMIT FRAM TILL RÄTT 
OMRÅDE. VI BLEV HELA TIDEN GUIDADE TILL FEL PLATSER. INTE SÅ MÅNGA
VERKADE KÄNNA TILL BARNHEMMET.






VI FICK LASTA AV KARTONGERNA MED KLÄDER, SKOR, LEKSAKER ETC 
OCH LEVERERA DEM GENOM FÖNSTRET.








VI LÄMNADE TILL DET HÄR BARNHEMMET: 
59 LÅDOR MED BARNKLÄDER, SKOR M.M., 
3 SÄCKAR MED FRAMFÖRALLT KRAMDJUR (BL.A KANINERNA FRÅN BINGOLOTTO & LOTTA ENGBERG), 
1 PALL MED LEKSAKER, 
4 BARNSTOLAR, 
1 TÄLT OCH 
1 VAGN.
HÄR HAR DE 48 BARN, VARAV DE FLESTA VAR SMÅ BARN.
NÅGRA BEBISAR BARA ETT PAR VECKOR GAMLA......


.....DE HADE ÄVEN NÅGRA UTVECKLINGSSTÖRDA BARN. HÄR LÅG DE
I SINA SÄNGAR OCH "VILADE MIDDAG" SAMTIDIGT SOM ALLA DE MINSTA
BARNEN GJORDE DETSAMMA.

MÅNGA AV BARNEN HÄR ÄR RYSK-ESTNISKA MED FÖRÄLDRAR SOM 
ÄR GRAVT ALKOHOLISERADE ELLER DROGBEROENDE. BARNEN HAR
KASTATS UT FRÅN SINA HEM ELLER BLIVIT OMHÄNDERTAGNA
AV MYNDIGHETER SOM PLACERAT BARNEN PÅ DESSA BARNHEM, 
SOM TYVÄRR ÄR GANSKA VANLIGT I MÅNGA AV ÖSTSTATSLÄNDERNA.


.....DET HÄR BARNHEMMET KÄNDES DOCK, TROTS DERAS TUFFA SITUATION,
OMBONAT OCH KÄRLEKSFULLT.....

.........OCH DE STÖRRA BARNENS IDOLER SKILJER SIG INTE FRÅN ÖVRIGA
TONÅRINGARS RUNTOM I VÄRLDEN......

FLERA AV BARNHEMMEN HADE FÅTT EKONOMISK HJÄLP FRÅN ETT
HOLLÄNDSKT IDEELLT FÖRETAG  MED RENOVERING.


ATT PACKA UR ALLA KARTONGER ETC PÅ DET FÖRSTA BARNHEMMET, 
DÄREFTER GÅ RUNT OCH TRÄFFA ALLA BARNEN SOM VAR DÄR OCH
SEDAN SÄTTA OSS I BILEN OCH KÖRA YTTERLIGARE 10 MIL PÅ DESSA
SÖNDERKÖRDA VÄGAR TILL NÄSTA BARNHEM, TOG TID. SÅ NÄR VI 
ANLÄNDE TILL BARNHEM NUMMER 2 VAR DET REDAN MÖRKT.


DET HÄR VAR DET STÖRSTA BARNHEMMET MED ÖVER 50 BARN. FLERA
ATT TONÅRSKILLARNA DÄR HJÄLPTE TILL ATT LASTA AV ALLA SAKER.


HÄR LÄMNADE VI 85 LÅDOR MED BÅDE BARN- TONÅRING- OCH
VUXEN-KLÄDER, SKOR, KRAMDJUR, TANDBORSTAR, HYGIENARTIKLAR,
LAKAN, TÄCKEN, HANDDUKAR, BLOCK, PENNOR OCH LEKSAKER.


NÄR VI KOM FRAM TILL BARNHEM NUMMER 3 SÅ VAR DET SÅ MÖRKT OCH SENT ATT DET
VAR INTE LÖNT ATT TA KORT PÅ HUSET UTIFRÅN. DET HÄR VAR DET MINSTA BARNHEMMET. HÄR
VAR DET 40 BARN OCH DET VAR OTROLIGT ATT SE HUR DE SMÅ BARNEN TYDDE SIG
TILL TONÅRINGSBARNEN. DE VERKADE HA EN FIN SAMHÖRIGHET, ÄVEN OM VI FÖRSTOD
AV BARNHEMSPERSONALEN ATT DET ÄR TUFFT MED SÅ OERHÖRT MÅNGA
TONÅRINGSBARN SOM HAR EN SAK GEMENSAMT; DE KÄNNER SIG ARGA, LEDSNA
OCH SVIKNA AV SINA FAMILJER OCH SLÄKTINGAR. DET BLIR MYCKET KÄNSLOSVALL
ATT HANTERA FÖR SAMTLIGA PARTER.


12 TIMMAR SENARE; TRÖTTA MEN NÖJDA KOM VI TILLBAKS TILL HOTELLET 
I TALLINN STRAX FÖRE KL 23.00. 

DAGEN EFTER HADE VI NÅGRA TIMMAR LEDIGT I TALLINN INNAN DET
VAR DAGS FÖR BÅTENS AVGÅNG KL. 18.00, SÅ VI BEGAV OSS UT PÅ
STAN I REGNET OCH BLÅSTEN. 


ETT STORT, VARMT TACK TILL DESSA FANTASTISKA ELDSJÄLAR
SOM HAR GJORT DETTA PROJEKT MÖJLIGT: 
IDA, VERONICA, JESSICA OCH DANIEL, SOM TOG INITIATIVET TILL DET HÄR
PROJEKTET OCH SOM HAR SLITIT I UR OCH SKUR MED INSAMLINGAR
OCH MED ATT HITTA SPONSORER FÖR ATT KUNNA GENOMFÖRA RESAN.
KIM, MIN OVÄRDERLIGA VÄN OCH ARBETSKAMRAT, SOM HAR JOBBAR
OCH ENGAGERAT SIG I DETTA SÅ HON KNAPPT KUNDE SOVA TILL SLUT,
FÖR HJÄRNAN JOBBADE HELA TIDEN MED HUR ALLT SKULLE HINNAS MED OCH
HUR ALLT SKULLE HINNA FALLA PÅ PLATS. 
HON HAR RINGT, MAILAT, FAXAT OCH LETAT OAVBRUTET UNDER HÖSTEN 
EFTER MÖJLIGHETER TILL ATT KUNNA GENOMFÖRA DENNA RESA OCH
HITTAT SPONSORER SOM GJORT DETTA MÖJLIGT.
JAG ÄR SÅ OTROLIGT STOLT ÖVER MIN FANTASTISKA SLITVARG TILL VÄN.
EDA, SOM IDEELLT STÄLLDE UPP OCH FÖLJDE MED SOM TOLK. HON TOLKADE SÅ
VI FÖRSTOD ALLT SOM BARNHEMSPERSONALEN BERÄTTADE FÖR OSS NÄR VI BLEV
VISADE RUNT PÅ RESPEKTIVE STÄLLEN OCH HON LÖSTE IHÄRDIGT PROBLEM SOM 
DÖK UPP LÄNGS VÄGEN UNDER RESANS GÅNG, NÄR VI SJÄLVA STOD DÄR 
OCH INTE KUNDE ETT ORD ESTNISKA OCH DE ANDRA INTE KUNDE ENGELSKA ELLER SVENSKA.
JUGGE OCH JÖRGEN WESTLUND, FRÅN JÖRGEN WESTLUND ÅKERI I TYRSÖ,
SOM OCKSÅ STÄLLDE UPP UTAN NÅGON SOM HELST EKONOMISK KOMPENSATION
UTAN BARA GJORDE DETTA RENT IDEELLT. HELT OVÄRDERLIGT

VI HAR OCKSÅ FÅTT HJÄLP AV FLERA ANDRA MED ATT HÄMTA OCH PACKA ALLA
KARTONGERNA OCH HÄMTA SAKER SOM SKÄNKTS SOM BEHÖVT KÖRAS TILL 
VÅRAN LAGERLOKAL I SÄTRA, ETC - ETT JÄTTE STORT, VARMT TACK TILL ER ALLA!!!!!!

TILL SIST: TUSEN, TUSEN TACK TILL ALLA NI SOM HAR SKÄNKT KLÄDER 
OCH MASSOR AV ANNAT TILL DESSA BARNHEM. NÅGRA HAR OCKSÅ  
SKÄNKT PENGAR TILL DETTA PROJEKT. VI KOMMER ATT REDOVISA 
PÅ NANNE STIFTELSEN-SIDAN HUR MYCKET  PENGAR VI FÅTT IN, 
HUR MYCKET OCH TILL VAD VI ANVÄNT DET OCH DET SOM FINNS KVAR - VAD 
VI KOMMER ATT ANVÄNDA DET TILL FRAMÖVER.

STORA KRAMAR OCH TUSEN TACK ÄNNU EN GÅNG TILL VARENDA EN AV ER!
NI ÄR ALLA MINA HJÄLTAR!  

#1 - - bewar:

hej nanne vilken människa du är nanne allså det finns inte som du så många. du när ska du brätta lite om kents låt ingenting jag vill veta om den kommer som singel

#2 - - Celicia:

Nanne ni alla är bara helt fantastiska!!!!!

Helt sjukt underbart gjort av er!!!! :-)

Fatta varför man har dig som förebild? ;-)

Finare människa finns inte!



Vet inte vad jag ska skriva mer...



Kraaaaaaaaaam

#3 - - nannesfan:

nanne fan vad trokigt utan dig i körslaget årkar inte ens titta på den längre. du är allt för mig och lite till söttis puss till dig.

#4 - - Malin:

Asså wow det du gör är så stort! Har sagt det 100 ggr kanske men det skiter jag fullständigt i! Världen har tagit ett steg på att bli en bättre plats att leva på tack vare dig. :) Vad vore jorden utan Nanne Grönvall?! :O

#5 - - Helena:

WOW säger jag bara! Shit vilken grej! Om det är någon som är hjälte så är det du Nanne! Jag kan knappt fatta det, att du trots allt tar dig tid att göra det här är riktigt stort.



Jag och Annika ska gå runt och samla in pengar lite då och då när vi får tid och så ska vi skicka in det till er på stiftelsen. Hoppas att det kan hjälpa lite i alla fall och att stiftelsen kommer fortsätta att få bidrag så att du kan hålla på med det här, för jag vet hur mycket det betyder för dig och det betyder oerhört mycket för personerna du gör det för. Så tack Nanne, tack för att du är en sån underbar människa. Tack för att du gör jorden tillen bättre plats att leva på. Kram Helena

#6 - - Nathalie:

Men gud va allt låter fantasktiskt!

att kunna hjälpa alla barn och barnhem.

herregud vilken skön känsla de måste varit :-)

puss på dig / Nathalie

#7 - - Cajsa:

hahaha okej, jag skulle ge mycke för att se dig åka skridskor söt! ^^



fan va du är söt och underbar vet du det!? du går så mycket för allt folk! :O love and peace to Nanne! XD

xx Cajsa

#8 - - bewar:

hej nanne snälla jag vill ha svar på den här frågan. när kommer din biografi ut och kommer den göra till ljudbok också eller? jessica andersson kommer släpa den 15-05-09

#9 - - Lotta Zakrisson:

Vilket oerhört stort hjärta du har Nanne, jag blir alldeles tårögd av kärleken du delar med dej av. Jag har svårt å föreställa mej ett liv på ett barnhem men jag kan ge mej fasiken på att jag inte skulle kunna besöka dom utan å gråta floder av att livet är så förbaskat orättvist fördelat i världen.

Ett enormt stort fång rosor till dej och dina underbara vänner som gjorde eran resa världefull för alla barnen på barnhemmen!

#10 - - Erica:

Hej Nanne!

Snacka om att din lilla kropp rymmer ett stort hjärta. Att du tar dig tid för att åka till estland för att hjälpa när du har så många järn i elden jämt är beundransvärt. Det finns kända människor som tjänar mer & har mindre att göra men som helt enkelt inte bryr sig! You go girl!



Ps! Önskar du varit kvar i körslaget för nu är det ju inte lönt att kika på längre.. Ja, det klart.. Robban är ju inte dum heller! :D

#11 - - emma:

hejsan nanne vad kul ni verkar ha haft och vad snällt att lämna så myket grjejer till barn hem du nanne jag önskade att du var kvar i körslget jag ringde och röstade då facktiskt jag hade till och med en lapp som det stog heja nannes kör på framför tv;n och ni vara bara bäst blev besviken men ni var endå jätte brakommer skriva mer gånger hejsvejs nanne kramar från emma

#12 - - emma:

hejsan nanne vad kul ni verkar ha haft och vad snällt att lämna så myket grjejer till barn hem du nanne jag önskade att du var kvar i körslget jag ringde och röstade då facktiskt jag hade till och med en lapp som det stog heja nannes kör på framför tv;n och ni vara bara bäst blev besviken men ni var endå jätte brakommer skriva mer gånger hejsvejs nanne kramar från emma

#13 - - Anonym:

Hej Nanne!

måste bara säga att du är helcool! ^^

#14 - - Celicia:

Nanne måste bara meddela dig en grej, antar att du läser bloggkommantererna oftare än din gästbok?:-)

Jag var inne på YouTube för ett tag sedan, och hittade en video som någon filmat från rondo, vet ju hur olagligt det är och därför vill jag meddela dig det ;-)



Här finns klippet:

http://se.youtube.com/watch?v=MUijHRPscAo





Kram finaste människa!!

#15 - - Syltan:

Hej! Vilken resa! Anledningen till att jag hamnade på din blogg, är att jag letar efter någon/några som åker direkt till barnhemm i öst, med barnkläder. Mariakyrkan i Jakobsberg har gjort det tidigare, men har nu problem med förvaring pga vattenskada i källaren. Hur som helst, nu har jag en massa barnkläder över (har tvillingar) men ingen att skänka till... Kommer ni att göra en resa till inom kort, eller vad detta en engångshändelse?

Mvh Syltan