Ibland.....

Ibland är man inte så stark som man man tror. Har aldrig haft sån här sorg och har inte vetat hur man hanterar den. Jag har frågat vänner, som har haft närstående som går bort; hur gör man bäst? Sjukskriver man sig helt, jobbar man på, gör man lite både och???.... Alla har gjort olika märker jag; en del sjukskriver sig och går hemma under väldigt lång tid, varav en del tyckt att det känts allra bäst medan andra känt att de blivit lättare deprimerade av att gått hemma själva och grubblat. Andra har jobbat på, nästan mer än nånsin, för att döva sin smärta och istället har allting kommit som en backlash ett halvår senare.

Jag har, ända sedan jag var liten, varit enormt plikttrogen. Man vill inte svika någon. Så för mig att ställa in fler jobb, var i början otänkbart. Men jag inser att jag var i fullständig chock de första dagarna och insåg inte smärtan som detta skulle innebära. Ett par dagar efter mammas bortgång hamnade jag i en sorg som inte går att beskriva. Jag trodde inte att det gick att gråta så här mycket. Därför blev det att jag ställde in ännu fler jobb, bl.a underbara Rix Morron Zoo-intervjun som de nämnt så mycket på fredagen att jag skulle komma och hälsa på dem på måndagen. Jag är så ledsen att jag inte kunde komma, men ibland är man inte mer än människa. Tusen tack till redaktionens förståelse för min avbokning. Överhuvudtaget har det varit en fantastisk förståelse för samtliga jobb jag behövt ställa in eller skjuta på till senare. Är så tacksam för detta.

Ringde till Barbro, allas våran Lill-Babs häromkvällen och bölade och frågade "hur hanterar jag detta allra bäst? Det känns som om jag gråter och sörjer ihjäl mig" Hon och jag är ju ganska lika i vårat förhållningssätt till jobbet; vi jobbar väldigt mycket, men vi gör det för att vi älskar vårat jobb och får styrka och energi av musiken och publiken. Hon har dessutom, precis som jag nu, en mamma som gått bort och som betydde så oerhört mycket för en. Barbros svar var så klokt; "var glad att du kan känna sorg och smärta och längtan av kärlek. Det är inte alla som kan det". Ja, så är det nog. Det här kommer att ta tid att läka men det är nog sunt att gråta ut allt och tillåta kroppen att tampas med en olidligt smärtsam sorg. Tiden läker alla sår sägs det och nu gäller det bara att hitta en balans mellan att vara hemma och hantera sorgearbetet samtidigt som jag känner att jag måste ut och jobba för att inte drunkna i sorgen. Musiken, publiken och mitt jobb gör mig så oerhört lycklig.

Det har varit så viktigt att få den här korta time-outen. I förrgår gigade jag dock på Rival. Jag trodde aldrig att jag skulle orka genomföra det, men jag är så otroligt glad att jag gjorde det. Vilken FANTASTISK publik! Så otroligt mycket kärlek i luften och så mycket livskraft jag får av detta jobb. När jag kom hem grät jag av lycka! Det är ett evinnerligt lipande på fru Grönvall just nu. Hur mycket vätska finns det i kroppen egentligen?

Alla skulle få ha ett jobb där man kan få så mycket omtanke, som jag får i mitt jobb av fans, publik, medarbetare och vänner. Tänk alla som har sorg och måste gå tillbaks till ett jobb som de inte trivs med eller där de inte känner sig uppskattade. Jag är så lyckligt lottad.. Jag vet att mamma inte hade velat att jag skulle ställa in något. Nu blev det så ändå, men nu börjar jag bit för bit komma tillbaks till vardagen. Det här sorgearbetet kommer att ta tid, det har jag insett. Återigen tusen, tusen tack för allas eran support. Jag längtar att få stå på scenen och sjunga ut all den kärlek och glädje som min älskade lilla mamma gav mig. Hon var alltid så stolt över mig. Nu är det jag som får säga; "Wow! Vad jag är stolt över min lilla fina mamma!"
#1 - - bewar:

du är en stark kvinna nanne det tycker jag och vill ge dig allt kärlek. jag såg lite av det från söndag i nanneonline.blogg.se du var så jävla grym där. jag kommer alltid stå bakom dig vad än händer du är bara en underbar och fantastisk människa som jag känner i världen. du får ta den tid du behöver nanne. vi ses på lördag puss och kram tills den dagen kommer det är bara 4 dagar kvar men käns som det är evigheter kvar. älskar dig nanne.

#2 - - Helena L W:

Du är otroligt stark Nanne! Tänk på allt du tar dig igenom, varje dag. Det är starkt att våga visa sina känslor. Jag tyckte inte det förut. Jag tyckte att det var ett tecken på svaghet. Kanske för att jag grät så mycket, varje dag, och aldrig kom framåt. Man måste visa sina känslor för att kunna gå vidare. Man kan ju inte få stöd om man inte söker det på ett eller annat sätt, ellerhur? och alla behöver stöd ibland. Ta hand om dig och ge dig själv en kram från mig. Puss <3

#3 - - Bryndis:

Fina du <3

Jag kan inte beskriva hur stolt jag var över dig i söndags..du gjorde såååå FANTASTISKT jobb!

angåande vad man ska göra så finns det inget rätt svar egentligen. Men jag är sån som Jobbar när det är tufft men som dom sa efter det kommer bakslaget. så du får känna själv helt enkelt och ta en dag i sönder och känna hur mår du just nu! Vi vill inte att du ska jobba ihjäl dig :/. vi finns här och vi förstår om du känner att du inte klarar av det!

skickar massa stöd och kramar till dej! /puss

#4 - - Cajsa:

fina nannis! vet inte riktigt vad jag ska skriva. Det va lång text men helt värd att läsa!

Visst är det skönt att bara få skriva av sig!? Vi älskar dig och vill inget annat än att du ska må bra!

#5 - - Carola:

<3

#6 - - Linda:

Jag var på Rival och såg din show tillsammans med min 9-årig dotter Ida.

Du var fantastisk och Ida var så glad och lyclig när vi kom hem. Du har varit hennes idol sen hon var 4år och du var med i melodifestivalen med "Håll om mig". Först blev hon lite orolig när du sa att showen var slut och du inte hade sjungit den, men när den äntligen kom var lyckan total. Nu väntar hon otåligt på de signerade skivan.

#7 - - Lina:

Nanne, du behöver inte vara rädd att göra oss besvikna. Vi förstår ju. Precis som Cajsa sa så vill vi bara att du ska må bra! ♥ Kram fina!

#8 - - Anna:

Ta den tid du behöver! Alla männsikor behöver ibland vila upp sig och få sörja i lugn och ro! Sköt om dig!! <3 Kramar!

#9 - - Celicia:

Lilla söta Nanne..

I´m lost for words.



Men vi kommer aldrig bli besvikna om du ställer in. Det är väl snarare tvärtom. Vi vill att du ska ta hand om dig själv, vi finns ju kvar! Alltid.

Ta den tid du behöver, gråt alla tårar, känn alla känslor och le en liten stund i taget.



Jag vet inte hur det är att förlora en förälder, inte på det sättet då båda är vid liv.

Men jag har förlorat så galet mycket i mitt liv.

Fast det kan inte heller mätas med detta.



Men jag vet, att en dag kommer hålet fyllas med annat. Du kommer känna att du är en del av din mamma, hon finns ju i ditt hjärta. Ni delar ditt hjärta tillsammans! Så länge hon finns där, så är hon aldrig borta.



Nu är det dags för oss fans att ta hand om dig! Nu ska vi hålla om dig, istället! :)



Nanne, utan dig skulle jag inte funnits vid liv! Glöm aldrig det. Du är världens finaste, vackraste, starkaste... kan hålla på i en evighet men lektionen väntar!



JAG ÄLSKAR DIG! Vi fanns ska stötta dig.

Känn efter, ställ om du känner att du behövder det.

Vi finns kvar på samma plats som alltid.

#10 - - Birgitta:

Käraste Nanne. Du tillhör en av mina favoritartister och jag lyssnar för tillfället nu till Radio Malmöhus på webben. Blir så ledsen när jag hör om din mamma. Förlorade min egen för 4 år sen och sorgen är enorm. Det händer att jag fortfarande tänker att "åh, det måste jag ringa och berätta för mamma", och så kommer jag ihåg att hon inte längre finns. Sorgen försvinner aldrig, men den mildras och det går att leva med den. Men det tar sin tid. Det svåra är att glädjen försvinner. En tid framöver kommer du få svårt att känna glädje. Man får dåligt samvete över att man råkar skratta ("hur kan man skratta när mamma är borta").



Men våra mammor VILL INTE att vi skall gråta resten av våra liv. De vill att vi skall känna glädje. Dock - gråt ut. Gråt så länge du vill - gråt lättar. Så småningom kommer du ur detta renad. Min egen mamma finns hos mig. Hon hälsar faktiskt på då och då. Hon lägger sin kind på min. Hon slänger ner en tavla. Hon skickar iväg en bok från bokhyllan. Hon visar att hon är här. Din mamma är hos dig. Jag lovar.



Varma kramar

Birgitta

#11 - - Susanne:

Kära Nanne, läs gärna här, handlar bl.a. om myter om sorg. Har hjälpt mig.



http://www.sorg.se/dokument/nar_brustna_hjartan_laker.pdf



Varma styrkekramar från Susanne



"En morgon skall jag stå

vid grinden till Dina ängar

och andlöst se

med nytvättade ögon

gräset, blommorna och träden

Jag skall försiktigt öppna grinden

och gå in på bara fötter

Känna gräsets mjuka kittling mellan tårna

Då skall jag se Dig komma mot mig

leende och ljus

och Du skall varligt ta min hand och säga:

Så glad jag är att du är här!

Och vi skall vandra sakta över fälten

in bland äppelträdens vita blom

och Du skall tala med mig och förklara

allt det svåra som jag måste fråga om

Sedan skall vi dansa

jubla högt på sommarängen

mina syskon, vänner, Du och jag

Vi skall sjunga glädjesången

som vi aldrig sjungit den förut

om hur död och sorg och ensamhet

blev liv igen till slut"

Inger Hallén

#12 - - Agneta Zachrisson:

Hej Nanne!

Jag beklagar din stora sorg efter mamma. Att förlora sin mamma är att förlora en bit av sig själv, så känner jag det trots att min mamma var 79 år när hon gick bort men sorgen har ingen ålder och jag kommer alltid att sakna henne. Att sörja är ett "hårt" arbete, kroppen och själen känner tydligt av det. Tröttheten kommer men det måste ta sin tid och det är bra om man orkar leva så "vanligt" man kan. Förr i tiden talade man om ett "sorgeår" och det stämmer faktiskt. Det tar tid och ork att sörja men det är gott att gråta, gråten i sig är läkedom för själen, så gråt så mycket du bara känner för. Det mammor ger sina barn bär dom med sig hela livet, vi bär med oss våra mammor i våra hjärtan livet ut. Gör det du känner för och tvinga dig inte till det du inte orkar, skratta och gråt och under tiden kommer läkedomen och sorgen mildras. Kramar från mig Agneta

#13 - - Rebecka G:

Söta fina lilla Nanne. Vet inte vad jag ska säga riktigt. Du är så stark. Och du ska bara tänka på vad du känner för att göra, ingen annan ska få bestämma när du ska börja giga igen. Det viktigaste är att du mår bra! Vi kommer alltid finnas kvar, vi bryr oss inte hur lång tid du behöver för att återhämta dig, någorlunda. Kommer alltid älska dig Nanne! Kram Rebecka

#14 - - Mia:

Saknaden går aldrig över, men man går vidare. Och finner styrka i sin förälders kärlek som överlever döden, tid och rum! Jag kommer ihåg att jag stod i duschen hemma hos mamma två dagar efter att min pappa hade dött (de är skilda så var hos mamma för att inte vara ensam i den första chocken - han dog hastigt och traumatiskt för mig) och plötsligt slog mig just det - "Pappas kärlek kan ju inte dö! Han älskar mig även den dagen då ingen av oss längre finns, precis som jag honom! Han vill att jag ska leva ett så bra liv som möjligt - det är det bästa jag kan göra för honom och för att hedra hans kärlek." Den tanken var så himla tröstande - när jag fick den insikten visste jag att jag skulle klara av det - livet utan honom. Men det är inte samma liv. Det känns fortfarande, efter fyra år, som om det är något som inte stämmer i världen när inte pappa finns i den.



Men vet du - sorgen och saknaden blir också något fint med tiden. För tänk vad hemskt att INTE sörja och sakna? Nu ser jag mina tårar som fortfarande ibland kommer när saknaden överväldigar mig som något fint. Jag låter de komma och omfamnar saknaden. Det är fint att sakna honom.



Det blir liksom före-efter. Livet med pappa och nu livet utan. Men det är ett bra liv det också. För de lämnar oss ju aldrig! :)



Kram!