Nanne i P4 och Melodifestivalen med Ola, Lena och Christer


Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio
Den 8 april startar min första talkshow – Nanne i P4. Jag tar över Magnus Ugglas
sändningstid och programmet sänds våren ut. Det ska bli super kul.
Just nu är det full planering av utformningen av programmet.
Massor av idéer med samtalsämnen och gäster.
Jag gjorde en kort intervju med Magnus Uggla i hans program i fredags.
Där sa han att jag inte får svära i radion.....hmmmm, jag som svär som
en borstbindare. När barnen var små så försökten jag att vänja mig av med
det genom att barnen fick 1 krona för varje gång jag svor. Efter ett litet
tag fick jag gå ner till 50 öre istället och efter ytterligare ett tag fick jag
lägga ner bötesregeln helt, för jag höll på att bli totalt ruinerad.
Så det ska bli spännande att se hur det går den här gången. ;-)
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2938&artikel=4392166

Körde gemensam mellanaktsnummer med Ola Salo, Lena Ph och Christer
Sjögren. Vilket härligt gäng att få giga med. Ett super stort tack också till
Edward af Silén som gjorde detta nummer åt oss!
http://www.youtube.com/watch?v=Nilb6_byAbc


Backstage med Christer Sjögren

Träffade goa vännen och snart även radiokollegan Claes-Johan Larsson
från P4.

Här är jag i logen med mitt oumbärliga hår-, styling- och smink-team;
Peter och Kia Wennberg. De hjälpte även Sanna Nielsen så de var tvungna
att ha sina smink- och hår-saker på en varsin vagn för att kunna springa
mellan våra loger. Bamsekramar och tack till mitt härliga team under dessa
Melodifestivaldagar; Peter, Kia, Ullis och Kim.

I lunchrummet hade de en chokladfontän som efterrätt, vilket även
Eric Saade upptäckte.

Gästade även Go kväll i går, lördag. Det var förinspelat naturligtvis,
eftersom det gick en timme innan jag sen var med i Melodifestivalen.
Det hade jag aldrig hunnit eftersom Go Kväll spelas in i Umeå
och Festivalen i Globen i Stockholm.
http://svt.se/2.150013/1.2355452/dromhelg_-_resenar_nanne_gronvall

http://svtplay.se/t/102930/gokvall
(Jag är med i två omgångar: 11.45 och 32.25)

Gulliga Ebba von Sydow är programledare, men ska nu gå mammaledig
då hon ska ha barn närsomhelst. Vad spännande! Att få bli mamma är
det största som finns! All the best Ebba! :-)

Lisa Werlinder sjöng en jätte fin låt i Go Kväll.

När jag kom hem från London så var jag i studion och dubbade en röst i filmen "Elias och jakten på havets guld" som har biopremiär den 25 mars i hela landet. Jag gör rösten till den ondskulla Polardrottningen och sjunger även en låt i filmen. En super charmig och välgjord film.

Den 13 oktober kommer teaterkomedin Boeing Boeing, där jag spelar huvudrollen, att ha premiär.
Det blir turné i hela Sverige fram till mitten av december.
På Riksteaterns hemsida finns mer info plus en trailer:
http://www.riksteatern.se/content/boeing-boeing

Den 15:e april kl 20.00 i Svt 1 tävlar jag i Så Ska Det Låta tillsammans med Jessica Andersson mot Lasse Kronér och Claes Malmberg.

För några veckor sedan sändes det barnprogrammet Flygande Mattan. Så fin dekor, underbart band & tv-team och barnen var såååååå underbart charmiga och duktiga. Här kan ni se de två låtarna som jag medverkade i:

http://www.youtube.com/watch?v=cVEOdhULj_o&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=8pxKLJj330M

Den 8:e Mars uppträdde jag (ideellt naturligtvis) på Historiska Museet. Ett 50-tal organisationer firade Internationella kvinnodagen där. Årets tema var Demokratiska Republiken Kongo – ett land där kvinnor systematiskt utsätts för våld och förtryck. Vi fick en bakgrund till detta inbördeskrig där.
Många fina tal om jämställdhet och kvinnors utsatta situation hölls av bl.a Claes Borgström (tidigare Jämställdhetsombudsman) och M´longe Msabah Godeliv från kvinnoorganisationen FADI, Women in Action for Integrated Development från DR Kongo (tolkades).
Det är så viktigt med mäns engagemang i frågor som dessa, så ett extra stort tack till Claes Borgström för sin osvikliga kamp för jämställdheten och mänskliga rättgheter. :-)
Det hölls flera gripande tal om kvinnornas situation i Kongo som berörde mig till tårar. Man fattar inte hur en del människor kan bli så onda, men vi får aldrig tappa tron på att världen kommer att bli bättre.

Jag vill passa på att skicka en tanke till alla drabbade i Japan. Så oerhört maktlöst med alla dessa naturkatastrofer runtom i världen. Situationen är förtvivlad. Ibland går man runt och irriterar sig på småsaker samtidigt som massor av människors liv faller i spillror runtom i världen. Då gäller det att vakna och somna med en enorm tacksamhet över allt bra och fint man själv får uppleva i livet.

Tack alla ni fantastiska som följer min blogg och ger så mycket härliga kommentarer. Ni är fantastiska! :-)

Eget radioprogram, medverkan i tv-program (Melodifestivalen, Flygande mattan, Go Kväll m.m) filmdub, spelningar runt om i Sverige, teaterroll i höst.....Full fart trots att det bara gått 2,5 månad av året. Kul, men därav anledningen också till att jag bara bloggar då och då. Jag hinner helt enkelt inte, för däremellan tillbringar jag mycket tid hemma med familj och vänner och genomgår dessutom fortfarande en fruktansvärt stor sorg och saknad efter min mamma som gick bort i höstas. Så vissa dagar blir fortfarande gråta-ut dagar.  På samma sätt som man gläds och skrattar i livet så måste man våga släppa ut sorg och smärta ibland.

Flera av er har hört av sig angående mina kommande spelningar. Jag kommer att giga mindre i vår, för att kunna ägna mig mer åt radioshowen och familjen. Men i sommar blir det massor av spelningar runtom i landet. Så då får jag förhoppningsvis möjlighet att träffa många av er.

Mer info om övriga saker som jag har haft för mig den senaste tiden och även kommande, aktuella händelser hittar ni på:
http://nanneonline.blogg.se/

Puss till er alla och glöm inte att ni alla är unika. :-)

(Nästa blogg: om en vecka, dvs söndagen den 20:e mars.)

#1 - - Lina:

Jadu, jag måste egentligen dra ned på svärandet jag med, men skitsamma. Man ska inte vara någon annan än den man är, haha.



Shit vad mycket du har på gång. När man trodde att du hade nåt gränsen för hur mycket man kan ha på gång samtidigt... hahaha..



Snygg du är kvinna! Så jävla snygg! Kraaaam

#2 - - Tine:

Du är sån fighter Nanne! Du är en inspiration till oss alla! Blir alltid så glad när jag ser dig på tv eller hör dig i radio!

Du har sån livsglädje som smittar av sig!

Tack för allt du gör!

KRAM <3

#3 - - Celicia:

Nanne, du är så otroligt vacker! Dog när jag såg dig i melodifestivalen. Dog mer över det faktum att jag missade mello! jag skulle varit där, första raden.. allting! ÅH! Ibland hatar jag min mamma.. hej.



Alla borde nog dra ned med svärandet.. Men ja..



Alltså, bara du inte använder de grövsta orden så lär ingen klaga. Om inte typ överreligösa lyssnar. :)



KRÄÄM

#4 - - Celicia:

Just det. Du är världens starkaste och vi står bakom och backar upp dig!

#5 - - nannefan:

hej nanne!

fan jag måste ta ner lite med svärande för jag svär skit mycket när jag snackar och sånt. p4 kan man absolut inte svära för det är många som är äldre och de gnäller så jäkla mycket. men jag längtar efter fredagen åttonde april då ska jag sitta framför radio 10 veckor fan vad jag längtar. jag lyssnade på p4 men hörde inte dig när de intervjuade dig. kan du inte skriva i nästa blogg vem som var din favorit bidrag? och om det var rätt låt som vann?

älskar dig nanne<3

#6 - - Monica Hansen:

Hej Nanne,



du var bäst i finalen! undrar vem som gjort de fina svarta naglarna?

#7 - - Josefine:

Jag skriver som jag skrev förra gången du var med i Melodifestivalen detta året: Synd att det inte gick att rösta på dig. ;-)



Asså, jag fattar inte hur mycket nya grejer du ger dig in på. Du är så imponerande! Vad blir nästa grej egentligen...



Ha det bra och lycka till med alla nya projekt detta året, jag kommer följa allt du gör, hehehe.

Och glöm inte hur unik DU är, Nanne.

You're simply the best!



MVH: Josefine <3

#8 - - Malin:

Hahaha vilket kul namn på musikalen! Den måste man gå på! :)

#9 - - Cajsa:

hehe lååååångt inlägg! :) men kul att läsa. ;-)

#10 - - Jessica:

Vad skönt att höra att andra har svårt att inte säga dom där fula orden när barnen e med ibland ;) ha det bra <3

#11 - - Danielkl.com:

Jag älskar dig! <3

^^

#12 - - Jennifer:

Hej Nanne! :D

Du är bara för vacker och för underbar!

Men jag ville bara fråga en sak :P

- Den Teatern Boeing boeing (stavning) kommer den oxå på film eller måste man gå och titta på den?

Och om man måste gå och titta på den ...

Kommer den vara i Göteborg då eller? :)

we loves Nanne Forever <33



Kramar Jennifer 12 år<3