Jag har bestämt mig för en timeout!


NANNE I P4
Nu bär det av till Sälen där jag ska spela i morgon. Just nu är det annars fullt upp med förberedelser inför min egen radioshow "Nanne i P4", som startar nästa fredag, dvs fredagen den 13:e april. Jag ser så oerhört mycket fram emot det, då jag älskade att få göra radioprogrammet även förra våren. Det var så kul att få varva olika samtalsämnen och diskussioner som var allvarliga eller roliga och lättsmamma. Att vi också fick möjlighet att köra så mycket livemusik i studion var också ovärderligt. "Allsång i radion, det går väl inte?" så någon till mig. "Jo, det gör det visst" svarade jag och det gjorde det. Många skrev mail till oss om hur de hade suttit på kontoren och sjungit med i livelåtarna.
En av höjdpunkterna från förra året var Eurovision-sändningsdagen då så många härliga artister kom och gästade studion samtidigt; Lena Ph, Björn Skifs, Kalle Moraeus, Christer Lindarw m.fl och vi pratade och sjöng schlagerlåtar ackompanjerade av 6-manna bandet Svenska Lyxorkestern. En likadan melodifestivals-sändning ska vi göra i år under eurovisionveckan; med massor av schlagergäster, liveband, varvat med låtar och schlagersnack.

En annan höjdpunk under förra radiovåren, var när jag fick intervjua supercoola Ozzy Osbourne exklusivt på Sweden Rock. Han gjorde ingen presskonferens och heller inga övriga intervjuer. Det här var den enda intervjun han gjorde under Sverige-besöket i somras. Jag var allt lite nervös, men det släppte snabbt, för han var så fantastisk rar och kul att prata med.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4054&artikel=4550113

"Nanne i P4", kommer även i år att gå i samma linje även i år, som tidigare; att jag vill varvar humor och allvar, sjunga livesång med musikerna i studion och bjuda in massor av spännande gäster - kända som okända.
Mina side-kicks i år blir Christer Lindarw och Anne-Lie Rydé.

Jag ska nu också, för första gången, berätta om att jag i höst kommer att ta 4 månaders time-out från musiken, för att på heltid börja jobba med min ideella stiftelse "Nanne Foundation". Vi har äntligen börjar få ordning på upplägg osv, men jag inser att det krävs så pass mycket tid för att få igång samarbeten med skolor och sociala myndigheter, att starta upp organisationen i stiftelsen och lägren för barn och ungdomar som har det tufft och behöver få komma iväg och få känna stöd och peppning.....ja, planerna är så otroligt många och jag måste helt enkelt lägga mina musikaliska planer åt sidan till förmån för mitt brinnande engagemang för att söka hjälpa barn i olika svåra situationer. Många av er känner till min bakgrund att växa upp med alkoholmissbruk min omgivning, något jag pratade om i mitt sommarpratarprogram, vilket jag sällan tar upp annars. Och vare sig man växer upp i tuffa hemförhållanden eller i skolan med utanförskap, mobbning eller andra problem så vill jag försöka hitta tillfällen och platser för att hjälpa och peppa barn och ungdomar. Så just nu har jag lagt skivplaner på hyllan. Det får bli tidigast nästa år. Jag har även tackat nej till samtliga spelningar i höst (förutom 2 som redan var satta innan jag tog detta beslut). Så nu först blir det mitt eget radioprogram "Nanne i P4" i två månader kombinerat med spelningar. Den 18.e april kommer jag dessutom att avslutningstala på Barnrättsdagarna i Örebro. När jag är klar med mitt eget radioprogram, så ska jag jobba som reporter för P4 Rock och göra intervjuer på Sweden Rock, i juni. Sen blir det massor av spelningar i sommar, bl.a Göta Kanal-rock med Brolle, Anne-Lie Rydé m.fl. Men fr.o.m den 31:a augusti så är det alltså en fyra månaders time-out musikmässigt som gäller för mig. Förra året var fullbokat med spelningar, eget radioprogram i två månader, skivinspelning, skrivrelease, promotion, videoinspelning, tv-inspelningar, intervjuer samtidigt som jag hade repetitioner av teaterkomedin Boeing, Boening och därefter gjorde vi en turné med den föreställningen runtom i hela Sverige. - vi gjorde drygt 40 föreställningar på två månader. Det har alltså varit helt omöjligt tidsmässigt för mig att komma igång med mitt ideella projekt och så har det även varit de tidigare åren med  lika fullbokat schema med turnéer, skivsläpp osv, vilket jag är så tacksam för, då jag älskar mitt jobb. Men därför har jag också insett att jag måste ta beslutet - timeout från musiken fr.o.m den 31 augusti och bara fokus på Nanne Foundation i 3 månader hela hösten och sen även 1 månad i början av nästa år.

Har inte bloggat på länge så här nedan kommer en updatering om lite av vad jag har haft för mig den senaste tiden.
Ni kan även följa mig på twitter: https://twitter.com/#!/nannegronvall
och facebook: http://sv-se.facebook.com/nannegronvall

Tv-inspelning "Kvällen är din". Sänds nu i helgen på Påskafton.

Gästade Thomas Deutgens radioshow två kvällar.

.....och Gunhild Carling var även med i bägge programmen.


Rockkonsert live i P4

Var i studion en dag med charmiga Linnea som hade sin önskedag genom Min
Stora Dag, att få spela in i studion med mig. Vi träffades på hotellet
där hon bodde och åt frukost tillsammans. Sen åkte vi iväg till studion
och spelade in Håll Om Mig tillsammans. Jimmy Jansson hjälpte oss
med det tekniska. Han är så vansinnigt duktig. Fantastisk sångar och
låtskrivare.

Var i Finland, Helsingfors och såg premiären av Kristina från Duvemåla.
En sagolikt vacker teater och föreställningen likaså.

Var i Kiruna och gigade i två dagar tillsammans med härliga Danny Saucedo.
Jag vet att många tjejer och kvinnor går igång på honom på samma sätt som
Anton Hysén, men själv får jag bara starka moderskänslor för killar som dessa.
Vill pyssla om dem, se till att de mår bra och äter ordentligt. Haha!

Var även och gästade radioprogrammet "Gerts värld" i Radio 1 med Gert Fylking....

......och Kim Kärnfalk. Så roligt att prata med dem om allt möjligt.
Kim är en oerhört kär vän. Alltid så mysigt att träffas.

Var på radion och besökte Vinyl 107-gänget inför båtresan där jag
skulle giga.

Melodifestivalsfinal-dagen var jag och minglade på eftermiddagen med lite folk
på en förfest, tillsammans med min manager Ullis, innan gästerna där skulle vidare
till Globen. Tyvärr kunde jag inte haka på och heller inte gå på efterfesten, för
jag skulle upp kl. 05.00 på morgonen för att flyga till Malta.

Vinyl 107:s schlagerkryssning gigade även Olsen Brothers och Richard Herrey.

och även Christer och Tommy från Style. Här även med Richard....igen! ;-)

Backstage med bandet Playboys och Vinyl 107-killarna.......och ta
mig sjutton, är det inte Richard Herrey även denna gång! Hee!

Var hittar man sådana här telefonkiosker? Trodde att de var precis som
dinosaurierna, utdöda. Nej, de finns lite överallt på Malta. Cool.

Var ute och promenerade massor i härliga Malta med min moster Barbro, som jag
besökte där i 3 dagar.

Champagnelunch hos Malou i "Efter 10", tillsammans med Annika Lantz,
Johan Glans och David Batra.

Var även och besökte Robert Aschberg i hans talkshow på radio 1. Jag är
så full av beundran för honom. Raka puckar. Jag älskar ärliga människor
med stora, varma hjärtan och mycket mod och så tycker jag att han är.

Var och träffade Claire, grundaren av "Min Stora Dag". Jag har varit ambassadör
för Min Stora Dag i många år. Nu träffade vi henne i Frankrike för att just prata
om ideella stiftelser eftersom jag just är i stargroparna med att starta upp min egen.
Apropå beundransvärda människor, så är hon en av de mest fantastiska
kvinnor jag mött. Så godhjärtad. Tack söta, underbara Claire för att du tog
dig tid med oss och för allt stöd. Detsamma även till din goa make.
Här på bilden är jag, Claire, min bror Eddie och Kim, från vårt eget kontor.
De två sistnämnda kommer också att var inblandade i Stiftelsen.

Mycket resor året runt, flera gånger i veckan, mellan spelningar och andra jobb.

Gjorde en konsert med Motala Kammarkör i Motalas underbara konserhus.
Wow! Vilken härlig stämning. De sjöng så taket nästan lyfte sig.
Älskar mitt jobb och är så tacksam att jag fortfarande, efter 26 år som artist,
fortfarande får hålla på med detta underbara yrke.
#1 - - Helena L W:

Åh, saknar dig! Ska nog ta och skicka iväg ett litet mail till Kim som jag tänkt göra ett tag. Puss o kram!!

#2 - - Cajsa:

Okej, en timeonut är du sååå värd! Men lite besviken blir man ju som fan. ^^ Men du vet ju att vi alltid finns här! :D Är galet glad åt att du bloggat igen också! :D När kommer du till Sundsvall/härnösand igen då btw?! Saknar dig massor. :'(

#3 - - Tess:

gilla sidan ---> http://www.facebook.com/pages/Brolle-The-One-And-Only-One-Star/262450193830708?sk=wall

#4 - - Celicia:

Jag tycker att du är fantastisk, som jag har sagt.

Håll mig uppdaterad om stiftelsen! :)



Du är underbar.

#5 - - Celicia:

Helena: De har inte direkt någon mail längre, efter inbrottet och flytten :P

#6 - - Peter Östergrens:

Nanne, det var underbart att sjunga med dig i Motala och med Motala Kammarkör. Du är välkommen tillbaka.

Får jag låna ditt uttalande om stämningen mm i vår hemsida om jag anger källan?

Gå in på vår hemsida www.motalakammarkor.se och kolla även bilderna från din konsert med oss



Hälsningar Peter/2-bas