Hade Filippa varit en snubbe hade det inte varit samma ifrågasättande

Första deltävlingen avklarad Wow, vad detta var spännande. 
Vill börja med att ge Robin och Sanna en stor eloge. Vilket härligt programledarpar. En ljuvlig balans mellan humor och allvar. De levererade allt med ett behagligt lugn, glimt i ögat och det kändes som om de klickar som ett team tillsammans. Jätte bra val av årets programledare helt enkelt och kanon bra manus.
 
Filippa Bark:
Det verkar vara många som är delade i åsikter om Filippa Bark, men jag tycker att hon är lysande. Det är nästan alltid killar som får agera lite "töntigt och tafatt" och då anses det både charmigt och kul. Vi behöver se att det finns behov av samma mångfald bland tjejer och hon gör sin karaktär galant. Jag tycker att hon är både söt och älskvärd. Hon i kombination med Sanna och Robin kommer att göra dessa 6 veckor kul att följa, tillsammans med alla artisterna förstås.
 
Green Room:
Men åh vad nervöst för artisterna att sitta och vänta på besked i Green Room. Jag vet ju precis hur de känner, för jag har ju gjort det många gånger. Det är 29 år sedan som jag satt första gången och väntade på besked vilka som hade gått vidare till final i Melodifestivalen. Då var det med vår grupp Sound of Music och låten Eldorado. Den enorma glädjen jag kände, när de sa att vi hade gått vidare till final, minns jag fortfarande. Så jag gläds med de som gick vidare och lider med de som inte gjorde det. Alla har ju jobbat hårt med sina låtar och nummer och har naturligtvis haft samma förhoppning om att få gå vidare till final eller andra chansen.
 
Eric Saade:
Jag är så otroligt imponerad av Eric Saade. Han gör aldrig något halvdant. Den som hävdar "less is more", blir knäppt på näsan av Eric. För han spar aldrig på krutet och det är alltid så spännande att se hans nummer och imponerande proffsighet. Han är en av våra absolut största entertainers.
 
Jessica Andersson. 
Så bedårande vackert nummer och både låten och Jessica själv är magisk. Jag tror att den här låten blir farlig i finalen för de övriga artisterna. Låten sätter sig som ett fastklistrat frimärke i pannan och frågan är om det finns någon mer ballad med samma starka hitpotential. Det återstår att se, men uptempo-låtar, som kanske riskerar att ta ut varandra, lär det nog finnas på Friends Arena i mars.
 
Molly Pettersson:
Kvällens skräll var Molly. Jag vill bara uttrycka det i tre ord: "Vad f-n hände?!?!" Hon klev in på scenen och fullständigt ägde. Jag var helt knockad av hennes utstålning, sångröst och låten. Det kändes självklart att hon skulle vara med och kämpa om final- eller andra chansen-platserna. Nu har jag sett på bl.a twitter och i tidningarna att det verkar vara jätte många som hade skaffat sig appen och inte fick igång den för att kunna rösta under de två första låtarna. Om detta stämmer är det fullständigt uppåt väggarna.
 
Det måste ju kännas helt förtvivlat för de två första akterna, att känna att det finns en möjlighet att de har tappat röster pga en app. Gott folk - skit i appen och rösta på det gamla hederliga sättet i fortsättningen. Använder ni den men märker att den inte funkar, kasta er på telefonerna direkt istället, så det inte drabbar den artist just ni vill rösta på. Om Mollys 6:e plats inte var appens fel, då känns det nästan ännu mer hopplöst, för då innebär det ju att folk inte har röstat på henne. Ve och fasa! Då tappar jag hoppet om mänskligheten helt och hållet, så jag väljer att tro stenhårt på felet på appen. För människan vill jag fortsätta behålla hoppet och tron på.
 
Helhetsmässigt tyckte jag att detta var en kanon bra första delfinal. Ingen kalkon-feeling på nåt. Bra balans mellan de olika låtarna och numren.  Alla var super duktiga - artisterna och programledarna och produktionen jätte snygg. Ser fram emot nästa vecka. Då kommer jag att vara i Östersund och giga på en Melodifestivalsfest på Storsjöteatern efter tv-sändningen. Ni kan läsa mer om det här:
 
 
Självklart kommer jag att bildblogga därifrån, från t.ex Melodifestivals efterfesten. ;-)
 
Vad tyckte ni om kvällens delfinal? Skriv gärna en kommentar. Jag läser och besvarar alla era meddelanden.
Vi hörs i morgon. Kram till er alla. :-)
 
6 kommentarer publicerat i Allmänt, Melodifestivalen / Eurovision Song Contest;
Taggar: Aftonbladet, Eric Saade, Eurovision, Eurovision Song Contest, Expressen, Filippa Bark, Grand Prix, Jessica Andersson, Melodifestivalen, Melodifestivalklubben, Molly Pettersson, Robin Paulsson, Sanna Nielsen, Schlager, Schlagerprofilerna, musik
#1 - - Minna Josefsson:

Jag älskade Jessica Anderssons låt och är jätte glad att hon kom direkt till final. Jag tycker inte det var så bra artister med iår, men Jessica älskar jag. Har alltid gillat hennes låtar :) Jag hoppas hon vinner hela melodifestivalen.

Svar: Ja, Jessica var fantastisk och jag tror att hon har stora vinstchanser. Nanne :-)
nanne1

#2 - - Sandra :

Hej bästa Nanne
Ja då var årets mello igång, kul tycker jag :) suttit som klistrad vid mello sen jag var liten och när det sänds är kvällen "helig" för mig, inget eller ingen få "störa" hihi ;) jag höll på Jessica och blev glad att hon gick vidare till final. De flesta andra var med bra, dock var jag inte förtjust i Filippa Barks grej, visst är hon duktig men tycker inte det platsade i mello :( Jag är en schlager älskare och hade gärna sett nåt gammalt schlager nummer eller annat kul med nån duktig rutinerad schlager/mello ateist från förr ;)
Älskade paus numren förr då ett gång kända artister oftast tog över scen med kända hits i olika tolkningar. Men det är ju andra tider nu och saker och ting förändras, bara att gilla läget ;) hihi. Man känner sig lite gammal,trots sina bara 35 år, när vi sa igår; "det var bättre förr" 🙈🙉😬

Tack för du delar med dig och TACK för att du FINNS, du är en fin förebild och en himla go tjej :)

Må så gott

Kramar Sandra

Svar: Hej rara Sandra! Ja, det blir hela tiden förnyelser i Melodifestivalen och jag tror att det är bra med med känslor som "det var bättre förr" eller "vad är detta för nåt?", för det innebär att vi ändå engagerar oss. Hee!
För om Melodifestivalen skulle vara likadant år efter år, så skulle vi tröttna. En del av själva processen med att engagera sig i Mello är just att tycka och att känna olika saker, bra som dåligt, glad som arg. Jag tror att det är det som håller oss kvar framför tv:n, kombinerat med alla fantastiska artister, programledare, låtar och shownummer.

Tack för att du tog dig tid att skriva här på bloggen. Det är alltid lika kul att ta del av era tankar och kommentarer. Må så gott du också. Nanne :-)
nanne1

#3 - - Sandra :

Tack själv för ditt svar!
Det har du rätt i, så är det nog med mello.
blev lite nervös när jag skickat
iväg min kommentar, är inte van vid att få uttrycka vad jag tycker och tänker men det var ju inte så farligt ;) hihi

Kram

Svar: Haha! Näe, du uttryckte dig jätte bra. Ha en mysig söndag. Nanne :-)
nanne1

#4 - - Celicia:

jag tyckte det var ett svagt program med låtarna. Jag röstade såklart på Jessica. Men tyckte att one by one (hette den så??) skulle gå vidare. Men helt klart rätt personer som gick till final.
Men allvarligt, Dolly Style dom känns som en blandning av en psykos. Låten var jättedålig. Men vet att småbarn tycker om den. Holly, Polly och Dolly is not my thing.
Men alla var väl duktiga tycker jag :) på sina sätt!

Ser fram emot nästa deltävling MARYJET!! Woop :)

Svar: Ja, alla var duktiga på sitt sätt. Sen hittar man olika favoriter. Ja, jag ser också redan fram emot nästa deltävling. Nanne :-)
nanne1

#5 - - Emelie pettersson:

Hej! Det var dom bästa låtarna som gick till finalen.Det visste man nästan innan man började titta på Pogrammet att dom skulle gå direkt ditt..Erik Saade har ju många ungdomar som röstar på han. Mollys och Rickard Söderbergs låt var bra med inte till andra chansen dom borde ha gått ditt. Fast det är väl många barn som röstade på den där låten ja vad den nu hette som gick till andra chansen..Melodi festivalen måste man ju bara se varje år.det har man ju ett på sen man var liten.

Svar: Ja, Mollys och Richard Söderbergs låtar var också jätte bra. Det ska bli spännande att ta del av antalet röster, när det offentliggörs, för att se hur stor skillnad det var mellan låtarna, röstningsmässigt. Framförallt, Andra Chansen. Om det var stora eller små skillnader i antalet röster. Nanne :-)
nanne1

#6 - - Bitteandersson:

Hej ! Namne , hoppas man få se dig i tv rutan på Melodifestivalen igen , du är bäst .jag äskar schager musik , har jag alltid gjort ,
Jag hade molly och Jessica som favoriter det var verkligen den musik stilen jag gillar förutom Erik Saade helt fantastisk ,
Men jag fattar inte att molly åkte ut och kom på sjette plats , det fanns ju sämre bidrag som jag ogilla som låten pappa ,
En skit snygg snubbe med tuff stil sjunger den dåliga låten ,
Den kunde han ställa upp hos marlou efter tio .

Svar: Hej Bitte! Jag Molly var super duktig, precis som Jessica och Eric. Vi var många som var förvånade att Molly inte gick vidare åtminstone till Andra Chansen, för hon var helt fantastisk. Nanne :-)
nanne1