Äntligen på väg åt rätt håll efter ett halvårs sjukskrivning

Tack alla underbara ni som har fortsatt höra av er, efter att jag berättade offentligt om min utmattning, som både har varit allvarlig och långvarig. Det är 5 månader som jag har varit sjukskriven hittills från all form av jobb. Men jag börjar äntligen hitta krafter och ork. Det känns helt fantastiskt. Tack för alla brev, mail, kommentarer och meddelanden via sociala medier, vykort och böcker som ni har skickat till mig om utmattning och själavård. Jag läser era böcker och brev om era livshistorier och tips om hur man ska ta sig ur en sådan här fruktansvärd utmattning, som detta har varit. Ni har peppat och stöttat mig på ett helt ovärderligt sätt. Ni är sagolika vänner, som jag får så mycket kärlek och omtanke från. Tusen tack allihopa.

Jag börjar kunna fungera bättre i livet och vardagen. Jag kan äntligen läsa böcker och träffa folk, men i måttlig dos, begränsad tid och lagom många åt gången. Men åh vad det äntligen går åt rätt håll.

Höjdpunkten varje vecka för tillfället är fredagskvällarna. Då sitter jag som klistrad framför tv:n och kollar på Idol, för precis som många av er har uppmärksammat, så är en av våra söner, Charlie, en av deltagarna i Idol. Herre jösses vad nervös jag är varje fredag och med en klump i magen sitter jag och inväntar, precis som de andra Idol-deltagarnas föräldrar, på resultatet på vilka som har gått vidare. Varje vecka när de, hittills, har ropat upp Charlies namn, så blir jag så glad att jag hoppar av glädje i soffan. ”En vecka till får han vara med” ylar jag, så det förmodligen hörs ända till grannarna. Jag vill verkligen hylla alla Idol-deltagarna, som är så otroligt duktiga. Det är ett oerhört starkt Idol-gäng och jag gillar alla så mycket.

Här är en bild på mig och fantastiska Idol-Rebecka Karlsson från 2008 (!), då vi träffades backstage på Liseberg i Göteborg där jag var och uppträdde i samband med en Nickelodeon, showdag där. Så kul att se henne på scenen med sån röst, ton- och framträdande-säkerhet. Tack för att jag fick låna och använda bilden, Rebecka!

 

Det finns ju numera t-shirts att köpa med alla olika Idolerna på, på "idolshop.se", så jag kunde inte motstå att beställa en t-shirt med Charlie på. Under mina över 30 år som artist har t-shirts, med både mina tidigare grupper och även som solo-artist, tryckts upp, men ingen av våra barn har burit någon av dem någonsin en endaste gång. Haha! Men nu sällar jag mig till ”pinsam mamma”-gänget och trycker på mig t-shirten inför morgondagens Idol. Pga utmattningen har jag ännu inte orkat vara på plats i publiken och heja och supporta, utan fått nöja med med att sitta klistrad framför tv:n med näsan nästan tryckt mot tv-rutan. Hee! Missar inte en sekund av programmet. ;-)

 

Charlie berättar aldrig något om sina framträdanden han ska göra i Idol, vare sig vad han ska ha på sig eller vad eller hur han ska framträda i fredags-finalerna. Så jag är lika ovetande som alla andra och sitter spänt framför tv:n; vad har han på sig, hur ska han uppträda med låten – dansa, koreografi eller stå stilla? Mina nerver är på helspänn varje gång.

Charlie tiger som en mussla, när jag frågar på telefonen ”vad ska du ha på dig, vad ska du göra och hur ska du framföra det?” ”Det säger jag inte, det får du se på fredag, mamma” svarar han alltid och skrattar åt min ostillade nyfikenhet.  Jag gillar verkligen att han vill klara sig själv och inte någonsin vill ta feedback från mig. ”Jag kan själv och vill lära mig av mina egna misstag”, är hans filisofi och det är bra! ;-)

Däremot berättar han glatt om vilken fantastisk upplevelse det är att vara med i Idol och att alla Idol-deltagarna har en jätte bra sammanhållning och stöttar varandra. Han berömmer alltid de andra deltagarna, hur fantastiska de är och vet realistiskt att konkurrensen är stenhård och njuter därför av varje tillfälle han får.

Jag är som sagt var på väg åt rätt håll i min utmattning. Orkar mycket mer, men är ännu inte framme till att vara arbetsför scenmässigt. Jag behöver några veckor till. 1:a dec är senast siktet att komma igång med mina jobb och då endast det som redan är inbokat, dvs mina julshower och Snövit. Det känns både pirrigt och spännande att kliva upp på scenen igen efter ett helt halvårs frånvaro från all form av gigande.

Tack underbara vänner för att ni finns. Ni betyder så oerhört mycket för mig och ger mig så mycket styrka och kraft. Det här har varit en mardröms-halvår av panikångest, utmattningsdepression, konstant gråtande, inombords stress och en trött hjärna med som inte har orkat fungera som vanligt utan haft konstanta minnesluckor/blackouter och koncentrationssvårigheter, men nu är det äntligen, äntligen på väg åt rätt håll. Jag känner energin komma tillbaks och längtar upp på scenen, men hjärnan och kroppen har behövt en total vila och så kommer det att förbli drygt 4 veckor till, till den 1:a december. Pussar och kramar i massor och tack ännu en gång för så massivt stöd! Helt ovärderligt!  

#1 - - Irene Stenmark:

Hej Kära Nanne Ta det lungt och vila ordentligt innan du åker ut på turne igen du måste vara försiktig så att det inte kommer ett bakslag vi väntar troget till dess att du känner dej mogen att börja jobba igen. du har din nallebjörn Ripleys päls att krypa in i när allt känns tungt. skönt med en sådan vän gjorde detsamma med min Bella när jag själv mådde dåligt, finns inge bättre än en Samojed som trogen vän . Massor med Bamsekramar till dej och Ripley!!!!!

#2 - - Sanna Krantz:

SÅÅ starkt av dig Nanne! du är så fantastisk! Längtar efter att få se dig uppträda igen <3
// Sanna :*

#3 - - Inger Nilsson:

Krya på dej Nanne! Längtar efter att få se dej på scen igen!! Men snälla du, ta det lugnt och försiktigt! Stor stor kryapådej-kram!
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

#4 - - Helen L:

Skönt att du är på bättringsvägen Nanne.
Jag hoppas verkligen att du låter det ta sin tid med små steg framåt, så att det inte blir ett bakslag..

Jag och ungarna sitter också och hejar på Charlie på fredagarna,
jättekul att det har gått så bra för honom och han har samma energi som dig. =)

Kramar från oss!

#5 - - Gunilla:

Nu håller jag tummarna för Charlie!! Skönt att du mår bättre! Själv varit utbränd och mår nu bra!! Kram!!

#6 - - Gunilla:

Vad bra han var!! Vilket ös!!!

#7 - - Eva Svärd:

Pinsamma mammas förening eller fåfängdaföräldrars förening ;-) Det är en bra förening om man finns där i lite lagom mängd. Härligt att få följa Charlie.

Klokt att du inte lägger in något nytt utan tänker att du ska börja i liten skala med det du redan har inbokat. Själv har jag varit hemma i 2,5 år. Vill verkligen ut och jobba men är inte riktigt framme än... men snart så :-) KRAM

#8 - - E:

Hej Nanne! Ta allt med små steg. I början kan en föreställning/ ett uppträdande vara nog i veckan. Försök lyssna på din kropp o akta dig för att gasa på i samma takt som förr. Lagom o balans är ledorden. Kramar. 💜

#9 - - D:

Utmattning är en sjukdom från *...
Är sjukskriven för andra gången nu med ännu fler mediciner.
Jag är bara ännu mer stress, ljud, intryckskänslig.. Mer panikångest.. Men ja, tydligen är det bästa sättet för mig just nu att utsätta mig för allt detta. Att jobba är såklart det allra bästa!!
För alla vet ju att ju fortare i jobb ju fortare frisk🕵💃☔️
Sa nog ingen som hade en riktig utmattning!

Eftersom jag gör som folk säger tänkte jag att gymmet vore perfekt.. Mycket ljud, folk och så lite träning, då blir jag ju stark också! Och får massa energi!!

Nu ligger jag istället på soffan med yrsel, krokodiltårar och känner mig misslyckad... Utan nån jävla energi!! 🐌🐢
Jag hoppas att det ordnar sig för dig fina söta Nanne och att du får massa stöd av vården och alla nära 💜





#10 - - HelenaS:

Styrka och kärlek till dig fina underbara Nanne. Din son Charlie är ju superduktig i Idol och kommer att gå långt, med så bra gener :) Förstår att du är jättestolt över honom.

Varmaste kramar och krya på dig

#11 - - Eva Svärd:

Hoppas du fortsatt känner att du tar steg framåt, kanske lite backigt och lite krokigt men att du går framåt. Idag på min blogg skriver jag om 7 råd till de som stöttar oss på vägen! KRAMAR

#12 - - Gunilla:

Det går ju bra för Charlie i Idol!!!

#13 - - Gunilla:

Vilken fullträff!! Han är bäst ikväll!!

#14 - - Biggan:

Gud vad bra han har blivit, Charlie! Härlig kille, blir inte förvånad om han tar hem alltihop :-)
Hoppas du återhämtar dig bra. Själv har jag också varit utbränd, jag sov mig igenom dygnen i fem år innan jag kunde må bra igen. Kram!

#15 - - Eva Nilsson:

Hej Nanne, sitter och läser hur du har mått och jag har varit där, två gånger. Jag hade för bråttom att komma igen och trodde såklart jag var "frisk" men det gick inte, jag har nu insett att jag nog aldrig mera kommer att vara den jag var innan men jag har tänkt så här, jag är glad att jag gått igenom detta. Många tycker det låter konstigt men jag har lärt mig så otroligt mycket om mig själv, har aldrig lyssnat på mitt inre, alltid varit "duktig" tagit hand om allt och alla men nu tänker jag ofta vad JAG vill. Det är inte egoistiskt har jag också kommit fram till, tvärtom.
Tänker bara att du inte tror du kan återgå efter 5 månader och tro att det ska fungera, det tar år om det ens då kommer att bli som förr.
Hoppas du lyssnar på dig själv och du behöver inte vara duktig, du är bäst och det är vi som har höga krav och är presterande som ramlar dit.
Sköt om dig och tänk två gånger om du orkar och gör bara det du verkligen vill. Kram kram

#16 - - Helene:

Hej Nanne,
Tittar också på idol och håller på Charlie!
Sitter och läser om din situation och känner med dig. Är själv där och var borta i 6 mån, men börjat jobba 25% sen 2 mån tillbaka. Skynda långsamt, bakslag kommer. Ta hand om dig och andas! Kram

#17 - - Gunilla:

Så bra!!! Och gitarren ochså!! 👍

#18 - - Gunilla R:

Hej Nanne
För första gången i mitt liv ska jag rösta på någon i Idol finalen!
Och det är ju på din fantastiska son. Vilken otrolig kille. Oslagbar begåvning sångmässigt och med en otroligt fin personlighet!
Krya på dig!

#19 - - Gunilla:

Nu håller jag tummarna för Charlie. Han blir en stjärna även om han inte vinner!!

#20 - - Linda:

Härligt att du mår bättre😀 Var rädd om dig! Jag finns här om du behöver, " tyvärr " har jag gått igenom det du gör nu😒 För min del gick det långt, inlagd 3 månader..... men jag har repat mig och har numera ett fantastiskt liv😀 Hör gärna av dig, jag finns här för dig! Kram❤️

#21 - - Irene Ahlkvist:

Hej Underbara Nanne!
Vill bara dela min uppfattning om s.k. utbrändhet. Jag kallar det ett UPPVAKNANDE. Jag har gått igenom samma historia som du med bröstcancer för 14 år sedan.
Redan innan det gick jag in i den berömda väggen. Då jobbade jag som en starkt engagerad sjuksköterska där vår verksamhet genomgick omorganisation, sparförslag,omorganisation efter varandra. Vi fick ingen arbetsro. Kände till slut att jag inte kunde klara av att stanna en dag till på jobbet.
Har just nu en "liten retur" i närheten av de upplevelserna. En tid som fått mig att bromsa in igen och förstå att det är stora förändringar på gång i mig själv. För det är förändringar det handlar om vid s.k.utbrändhet. Och under förändringar tål man inte en massa påverkan utifrån.
Under första vändan begrep jag inte riktigt det jag tror mig förstå idag. Att "mina jag" behövde en större förändring som jag motsatte mig genom att "bara springa på". Jag slutade som sjuksköterska och sa att jag ALDRIG mer skulle vårda andra! Men med lite distans och en Ledarskapsutbildning kom jag till min stora förvåning fram till att det är ju det jag är bra på!?
Hmmm...kanske skulle jag kunna vårda på ett för mig bättre sätt? Jag vidareutbildade mig inom Alternativmedicin som jag redan börjat nosa på innan. Nu har jag en praktik där jag "vårdar andra"men på ett sätt och med metoder som jag bara älskar. Metoder som ser hela människan!
Efter cancern och många tuffa efterföljande upplevelser så sprack min relation och jag skulle nu klara mig själv,skulle gå från att kämpa för fysisk överlevnad till att kämpa för materiell överlevnad. Detta har gjort att jobbet som sjuksköterska har kommit till nytta igen, dock inte i akutvården som förr, utan idag som en timanställning i en telefontjänst. Alla behöver vi ju dra in pengar, speciellt om man är ensam om ett hus, ett hem/en plats jag älskar att bo på, så jag har jobbat på lite väl mycket under några år vilket nu har bromsats in för en ny "inre expansion".

Vad viktigt är att förstå är att Du aldrig kommer att bli som förr efter en sån här upplevelse. Det är inte ens lönt att sträva efter att allt ska bli som förr eftersom hela grejen handlar om förvandling på många plan. Alla dina jag har skrikit efter förändring, något som inte har haft plats i ditt hektiska liv. Så bäst är att välkomna den "Nya" Nanne till världen, som en pånyttfödelse, och tillsammans med henne hitta en möjlig väg framåt inom det Du är bra på; att sjunga, underhålla, kanske roa?(gräv ned skulden i trädgården så kan Moder Jord kompostera den energin och sprida ut som ny näring där det behövs)
Tänk på en fjäril som vågar totalförändra sig 4 gånger genom en livscykel. Som ägg, larv, puppa och till sist den vackra fjärilen. Och just i "puppa-stadiet" så spinner den in sig i en kokong för att som larv helt upplösas och ombildas till fjäril. Om någon med våld öppnar puppan just då...dör den!
När du känner dig stark nog att gå utåt igen kommer du att på ett nytt sätt hitta glädjen i det du är bra på! Lycka till!

#22 - - Nathalie :

Gå gärna med i gruppen vikings of bullshit på Facebook. Det blir kul 😀hoppas vi ses:)