Ett jätte stort tack till er alla

Tusen, tusen tack för allas era hälsningar. Jag är fullständigt överrumplad av all kärlek och feedback ni ger. Flera hundratusentals besökare och över 10.000-tals kommentarer och deltagande-knappar på min blogg, facebook och sociala medier, på mindre än ett dygn.

Det visar att ämnet är angeläget för många och att vi behöver prata mer om vad det innebär, för att ordet ”utmattning” inte ska stå för något tomt känslomässigt som man inte förstår.

  ”Det verkar vara inne med att drabbas av utmattning, som om det ska vara ett bevis på att man är eftertraktad jobbmässigt och ständigt fullbokad” läste jag någon skriva för ett tag sedan. Det visar hur stor okunskapen är runt detta, för precis som jag skrev i bloggen i går; det finns INGET coolt med att ha en kropp som ger upp och kollapsar. En hjälplös och smärtsam procedur att ta sig igenom och också en farlig sådan, eftersom man ofta pressar sin kropp att fortsätta köra på trots ett minimalt immunförsvar, som också är utarbetat och där av alla läkarbesök utan att få rätt behandling eller diagnos.

Så för att öka kunskapen hos både de som inte har drabbats av det, men också vi som har gjort det, för att människor inte ska behöva hamna där överhuvudtaget, så är det därför ännu större anledning att man vågar berätta, förklara. Vilket jag har försökt att göra i min blogg i förrgår, trots att jag, precis som andra som drabbas av detta, kämpar mig igenom detta med skuld och skam att ha hamnat här, blivit så beroende av andra att ta hand om allt man inte längre klarar av och att behöva släppa allt som man har jobbat så hårt för.

Jag är van att alltid orka, oavsett stressnivå och plötsligt måste jag backa och säga ”jag orkar inte, jag behöver hjälp”. Jag som gärna hjälper andra, men har svårt att ta emot hjälp tillbaks. Skitdumt, jag vet, men så har jag alltid funkat. Men under dessa månader har jag lärt mig att ta av mig ”stark-kappan” och våga vara svag och erkänna orkeslösheten. Det tog tid för mig, men nu vågar jag gå till Peter när oron kommer och säga ”nu kommer ångesten och tårarna igen. Kan du hålla om mig lite”.                                                                                                            Innan stängde jag in mig i min ensamhet, när jag behövde gråta eller hantera min oro och stress inombords.

Som sagt var, tusentals kommentarer på min blogg och min facebook, där många skriver och berättar om sina erfarenheter av att drabbas av utmattning och hur man måste ta den tid som behövs. Tack för alla era råd. Gå gärna in och läs kommentarerna med berättelser som berör, från deras liv, som mina kloka följare har tagit sig tid och skrivit. Det är av varandras levnadsberättelser vi kan stärka och lära oss av varandra.

Jag fick en länk skickad till mig på Facebook av en tjej som heter Jennie. Hon skickade en länk till ett video blogginlägg gjort av Isabel Boltenstern, där hon beskriver exakt samma sak som jag har gått igenom inom sjukvården det senaste 1,5 året innan jag till slut rasade ihop på golvet i vardagsrummet och kollapsen var ett tydligt faktum. Lyssna gärna här på vad hon, endast 25 år gammal, gick igenom, innan hon äntligen fick rätt diagnos. Helt galet att det gick så långt:                                                                                                   https://youtu.be/xSKUiOed5oc

Tack Isabel för att du delar med dig av din erfarenhet, för det kommer också att ge styrka till många som saknat rätt diagnos.

Det har aldrig varit så många drabbade av utmattning och det är inte bara äldre som hamnar där. Barn och ungdomar är lika drabbade med alla krav i vardagslivet, skola, självförtroende, prestation, förväntningar att lyckas och att hela tiden hålla sig aktuella på sociala medier av alla olika slag etc. Så vi är många som måste lära oss att hitta nya tempon och gränssättningar i våra liv.

Som ni förstår hinner jag inte svara er alla även om jag skulle vilja och ja, jag vet att jag ska vila och inte hålla på och skriva en massa. Men jag måste ju bara få tala om hur oerhört mycket er kärlek och omtanke betyder för mig. Obeskrivligt ovärderligt och som den extra känslosamma person jag är i dagsläget, så har jag inte kunnat låta bli att gråta av glädjetårar över allt stöd. Glad utmattad Nanne i dagsläget alltså. ;-)

Inte många har vetat om ens i vår vänkrets, hur fruktansvärt sjuk jag har varit. Många har anat att allt inte stått rätt till, eftersom jag avbokade så mycket jobb under allt längre tid och inte heller tog mig utanför dörren hemifrån de första 6 veckorna, men få har vetat hur allvarligt det har varit. Så efter gårdagen när det blev officiellt, så har alla mina fantastiska vänner, kollegor och andra jag mött privat eller inom jobbet på olika sätt, också hört av sig med så mycket sms, mail, blommor och meddelanden på min privata Facebook att jag är fullständigt omtumlad av alla peppande och kärleksfulla meddelanden även där. 

Det är inte klokt att man kan ha så många underbara människor omkring sig, både de jag känner och alla ni som följer mig jobbmässigt. Jag är så tacksam att så många tar sig tid och hör av sig på olika sätt. Ett enormt stort tack till er alla. Tack för att ni finns! Puss och kram!

 

#1 - - Felicia:

<3 :)

#2 - - Emma:

Många har sagt/ skrivet det men det skadar inte att sägas igen: Så bra skrivet, verkligen nödvändigt och tankeväckande. Se nu till att bli frisk och inte hamna där igen bara, ok? Om man hade kunnat skicka en innerlig kram på posten så tror jag att jag hade gjort så. :)

#3 - - Sara:

Fina, underbara Nanne! Ta hand om dig! Du sprider så mycket kärlek och positiv energi i världen, nu är det dags att du riktar den inåt mot dig själv :) Kram!

#4 - - emelie pettersson skövde:

Glömde skriva det. du kanske undrar hur jag vet om det. Jag har en av din vänner på Facebook Linda eklöv som bor i Eskilstuna.jag känner inte henne men har henne där.Jag visste om det 3 veckor innan hon skrev det till mig det stog på en sida där du skulle haft en spelning.
Hon får ge dig en Krya på dig kram från mig när hon träffar dig.kram

#5 - - emelie pettersson :

Glömde skriva det. du kanske undrar hur jag vet om det. Jag har en av din vänner på Facebook Linda eklöv som bor i Eskilstuna.jag känner inte henne men har henne där.Jag visste om det 3 veckor innan hon skrev det till mig det stog på en sida där du skulle haft en spelning.
Hon får ge dig en Krya på dig kram från mig när hon träffar dig.kram

#6 - - Marie Munther:

Klart du ska skrivs, finns ingen bättre terapi, inget bättre sätt att få ur sig allting som snurrar i huvudet. Finns inget bättre sätt att ventilera sig på än att sätta ord på sina känslor. Visst ska du vila men sluta inte att skriva. Skönt att höra från dig. Har varit orolig och förstått att något hänt. Var lite rädd ett tag att du fått tillbaka din cancer men blir så glad mär jag idag såg att du gått ut med att du är frisk förklarad. Stort grattis till det. Du är så värd det och den domen kunde inte ha kommit mer lägligt. Fins Nanne, hoppas du kryar på dig. Vi är många som tänker på dig och längtar efter att få se dig på scenen igen. Vi fans finns här och vi älskar dig. Kram och var rädd om dig. Lyssna på din kropp. Ta en dag i taget. Puss och kram från Marie Munther 💜

#7 - - Cajsa Lindahl:

Massor av kärlek och böner till dig! ❤️
/ Din lilla trollunge...

p.s. Undra om jag börjar bli lite för gammal för att kalla mig själv för din trollunge? xD Nääh! d.s.

#8 - - Lina:

❤️ ❤️ ❤️

#9 - - Sussie Bolin:

Hej Nanne jag vet hur det är att leva med panikångest det har jag gjort dom senaste 20 åren och för tre år sen fick jag också bröstcancer och jag tycker du gör ett fantastiskt jobb men nu måste du ta hand om dig själv och lyssna på kroppen så kommer du att bli bättre så småningom all kärlek och lycka /Sussie

#10 - - Emma Holmgren:

Jag skickar dig min bok "Våga vara rädd - en bok om utmattningssyndrom" och hoppas den ger lite värme och styrka.

#11 - - Gunilla:

Har själv varit där o fick börja sakta att jobba igen. Mindfullness har hjälpt mig mycket att komma tillbaka. Andas o bara vara!

#12 - - Sunniva:

Hej Nanne! Du nämns i veckans nutidsquiz på blogg.se :) kolla här: http://blogg.se/article/2016/september/quiz-har-du-koll-pa-vad-bloggarna-gjorde-under-vecka-35.html

#13 - - Gunilla:

Såg att din son är med i Idol! Kul!! Hoppas att du mår bättre snart!!

#14 - - Eva Svärd:

All styrka till dig! Det kommer att ta tid och det behöver få tid att läka sig frisk från utmattningssyndrom.
På min blogg www.evasvard.com skriver jag om min resa. Välkommen att titta in! Kram

#15 - - Ida:

Starkt av dig att vara ärlig och säga nej till jobb för att din kropp inte orkar med allt. Du får vila en tid och sen komma igen och vara den vanliga spraliga nanne på scenen. Kärlek till dig!

#16 - - Jessica :

Tack Nanne för att du delar med dig! Känner så igen mig i det du skriver, speciellt att hjärna stänger av sig efter 1,5-2 timmar på kalas. Det är svårt att förklara för sina nära o kära att viljan finns där men orken är borta.
Jag har nu varit hemma i ett helt år med utmattningssyndrom o det går långsamt framåt. Jag hade hellre brutit ett ben för då vet man hur lång tid läkningen tar.
Har nu orkat börja lyssna på musik igen o då blir det din musik för hela slanten. Ta hand om dig o skynda långsamt
Stor kram/ Jessica

#17 - - Elisabeth:

Så starkt skrivet o även jag vet hur det är, trist att så mga av oss drabbats av detta helvete :(
Det tar tid att bli frisk o det måste få ta den tid det tar!! Tog mig 1 år innan jag var tbx på jobbet...så skynda långsamt!!
Och du Nanne du är inte svag för att du ber om hjälp eller för att tårarna forsar, detta är bara ett bevis på att du varit stark för länge.....take care ❤❤

#18 - - J - ung och utmattad:

Det är fint av dig att dela med dig av det du känner. Tusen kramar på dig!

På min blogg skriver jag om hur det är att vara ung och utmattad, kika gärna in!

Kramar!

#19 - - Gunilla:

Vilken grym son du har!! Tittar på Idol!!!

#20 - - Johan:

Hej! Om du har lust kan du kolla in min blogg. En blogg om: 60- och 70-tals soul, ska, rocksteady, tidig reggae, blues och calypso.

#21 - - Frida:

Riktigt bra inlägg. Visade det för min mamma för hon är just nu sjukskriven för utmattningssyndrom. Hon blev verkligen glad av att läsa inlägget. Jag tror att de som lider av utmattningssymptom behöver få veta att de inte är ensamma och att de inte inbillar sig :) Har alltid beundrat dig, du är en riktig glädjespridare :) Blev helt galen i dig när jag såg dig uppträda med "Avundsjuk", var typ 10 då haha. Stor kram till dig Nanne! <3

#22 - - kerstin:

Hoppas du mår bättre nu Ta hand om dig och din familj Vilken skön son ni har Jga tror han tar hem Idol Hoppas på honom

#23 - - Erika:

Vad roligt att du skriver sådana långa inlägg. Det är roligt att läsa :)

#24 - - Sandra :

Bästa Nanne 💜
Har tänkt på dig så mycket sista tiden. Det är ett helvete att gå igenom när man drabbas av detta. Jag har med drabbats av det.
Känner så igen mig i det du beskriver om att alltid vara stark,hjälpa andra, har många bollar i luften och har flera saker inbokade på samba dag...men nu är det STOPP - kroppen sa ifrån ordentligt.
Djup depression, utmattnings depression, ångest. Jag har haft jättesvårt att säga nej, inte ta på mig för mycket och hitta en blans som passa mig. Efter hela jag brakade ihop så har jag rest mig sakta sakta. När jag tillslut känner att benen bär mig lite igen gör jag om misstaget att "ta på mig" nåt som jag egentligen inte skulle! Så faller jag igen....och det ta ännu längre tid att resa sig. Symtomen blir starkare för varje gång med, självmordstankarna ökar och jag har ännu en grej att ta mig igenom. Vet inte vem jag ska prata med då vården inte lyssna riktigt, de har alldeles för mycket att göra och ont om tider.
Mitt liv ett alltid på en skör tråd nu.
Inte alla som förstår det tyvärr, för det syns ju inte utanpå.
Men psykisk ohälsa bli tyvärr allt mer vanliga idag men vi måste våga prata mer om det. Det kan rädda liv.
Det är lika viktigt som hjärtinfarkt eller annat.
Jag hoppas och önskar för allt i världen att du snart ska bli starkare och få känna dig bättre. Men låt det tar sin tid. Och när du känner dig lite bättre, gör inte som jag och tro att nu är jag "pigg och frisk" och kör på mig. Låt dig bara vara i situationen och ta det lugnt. Känn verkligen efter om du orkar med vintern föreställningar. Självklart önskar jag att du gör det, vill ju se dig på scen ;) men hälsa är viktigast!
Oj, förlåt det blev ett långt inlägg, hoppas jag du inte ta illa upp av nåt jag skrev. Allt är av omtanke till dig käraste Nanne 💜
Var rädd om dig
Kramar Sandra ❤️

#25 - - Viktoria Andersson:

fin blogg du har! :) Kram vickan! ;)

#26 - - emma:

http://www.onlinesmink.nu

http://www.onlinemakeup.info

http://www.makeupsweden.nu

#27 - - Yvonne:

Ska man göra så många och långa inlägg på bloggen, ja då är det kanske inte underligt att man drabbas av utmatätning ... 😣🤔🤔

#28 - - Yvonne:

Ska man göra så många och långa inlägg på bloggen, ja då är det kanske inte underligt att man drabbas av utmatätning ... 😣🤔🤔