Nu får det räcka!

Det är fan-i-mig inte klokt. Läser att Lady Gaga utsattes för näthat efter sitt uppträdande under Super Bowl för att hennes mage inte var helt platt". Vad är det för fel på folk? Hur kommer det sig att utseende- och perfektions-hetsen fortsätter. Vem är perfekt? Ingen? INGEN!!! Vi måste börja få en sund inställning till utseenden och ideal.

"Jag är stolt över min kropp, och du borde vara stolt över din också" skriver Lady Gaga på sina sociala medier och det är precis så det ska vara. Alla ska vara stolta hur de ser ut. Lady Gaga är verkligen världens finaste förebild. Så viktigt att kvinnor som hon finns.

Vi måste börja inse hur tjejer förväntas vara snygga och vackra i alla lägen. Den kontrasten ville jag visa med mitt "Avundsjuk"-framträdande i Melodifestivalen 1998. Det fanns även en sådan tanke när jag medverkade i medleyt i Melodifestivalen 2016: jag ville visa att vi kvinnor finns i mångfald och kan både se fina ut men också välja alternativet; en kvast på huvudet och inprånglad i en korsett med några extra kilon som jag hade lagt på mig de senaste månaderna innan. Stolt över vartenda kilo, vare sig jag går upp eller ner. Tacksam att få åldras. Går glatt ut osminkad, om jag inte vill vara sminkad eller piffad. Det är min business. Den som inte vill titta, får titta åt ett annat håll. Så enkelt är det.

Men vi människor har faktiskt råd att uppmuntra varandra i våra olika stilar och utseenden. Vi måste verkligen sträva ditåt.

 

För ett tag sen la jag ut en osminkad bild på mig själv på mitt Instagram. Jag var då på väg till mitt första gig på   7 månader efter utmattnings-kollapsen, så jag kände mig fin som jag var. Jag var ju piggare än på länge, så det blev en bild helt osminkad och håret ostylat. "Men så du ser ut....det syns att du inte är ung längre" dök det plötsligt upp en kommentar. Efter det rasade det in underbara försvar som "du duger som du är", "du är jätte fin" osv. Mina fantastiska, kärleksfulla följare på mina sociala medier. Dock var det väldigt roligt att följa konversationerna som: någon skrev "vem fan blir yngre?" varpå svaret blir "är du dum i huvudet. Jag säger ju bara vad jag tycker" och sen fortsätter konversationerna. Jag har skrattat åt det många gånger, för jag tar inte åt mig för sånt, men kommentarerna är verkligen riktigt roliga att läsa. Dock vill jag verkligen understryka att hon som skrev "Men som du ser ut...." är en person som säger sig kämpa mot mobbning och samtidigt inte alls tyckte att det var något fel att uttrycka sig på detta sätt. Det är fascinerande hur vi människor upplever "sanningar" som något annat än mobbning, även om de är elaka. Men som sagt var, hon ville verkligen inget illa, så var inte arga på henne. Hon insåg bara inte att det är just sådana här kommentarer som t.ex barn och ungdomar får höra i skolan "Usch, vad du ser ut" och deras självförtroenden knäcks för livet. Hetsen är fruktansvärd och de är livrädda att inte duga något till utseendemässigt. Många tjejer vågar inte gå utan smink och börjar "banta" i allt yngre åldrar och känner sig ändå otillräckliga.

Skriv gärna en kommentar och berätta när du känner dig "fin" eller vad du anser vara fint hos andra. För er som vill, lägg gärna in en bild på dig själv i kommentarsfältet i min officiella Facebook, vare sig sminkad eller osminkad, stylad eller ostylad, tjej eller kille och hashtagga "dugersomjagär". Själv tänker jag fortsätta att lägga ut osminkade bilder av mig, när jag känner för det. Den som inte pallar att se det, kan lätt sluta att följa mig. Svårare än så är det inte. :-) https://www.facebook.com/nannegronvall

 

Jag ääääälskar Lady Gagas mage, ja hela henne och jag älskar människors mångfald; utseende- och klädes-mässigt. Kom ihåg allihopa; ni är vackra och unika! Låt ingen annan få er att tro något annat. UNIKA! Puss!

INSTAGRAM BILDEN: Har lånat bilden från mitt Mello-framträdande 2016, från Tobbe Ek:s schlagerblogg på Aftonbladet. Hoppas det är ok, Tobbe. ;-)

@ladygaga #dugersomjagär #melodifestivalen @tobbeek
#1 - - Kamilla:

Känner mig snyggast nät jag vaknar på morgonen när jag möter mig själv i spegel. Tjena snygging kul att du ser likapossetiv som jag ser ut. 🙄🙄🙄

Svar: Jätte fint! :-)
nanne1

#2 - - Josse:

Du är världens bästa förebild ❤ men sist jag fick bild med dig ville du ha solbrillor för du va osminkad 😂 fast du e så fin ändå!

#3 - - Eva Svärd - Blogg om utmattningssyndrom :

Vart har tankesättet "om du inte har något snällt att säga var då tyst" tagit vägen? Läste precis ett citat från Edwin 6 år som jag bara älskar "Det är tur att vi är olika. För annars kan vi inte vete vem som är vem" Du är så grym Nanne som står upp både för dig själv och andra!

När jag känner mig fin, ja med en utmattning så är det inte ofta jag känner mig fin, men jag känner mig älskad när min man sedan 25 år tillbaka säger att jag är snygg.

Gott att höra från dig igen! KRAMAR

#4 - - Inger Nilsson:

Så bra skrivit Nanne!! Håller fullständigt med dej!! Gud vad jag gillar dej!!!! Du är en sann stjärna!! Var nu rädd om dej och ta väl hand om dej!!! 😍

#5 - - Ronny:

Så kloka och rätta ord 💓

#6 - - Sara:

För lite mer än ett år sedan fick jag havandeskapsförgiftning och fick akut kejsarsnitt v 24+6. Under 4 månader låg jag på sjukhus och kunde knappt äta. Det var lättare med saker som en chokladbit. Som resultat gick jag upp 20 kg. Nu har jag dock börjat simma 2 ggr i veckan men mest för att det är skönt. Men det är först nu när jag måste visa mig i omklädningsrummet som jag accepterat mig själv. Äntligen är livet på rätt håll! Jag känner mig fin när jag har simmat och varje gång min lilla son nu ler mot mig. För han bryr sig inte hur jag ser ut! Han ser ju bara mamma. Sen är min fantastiska sambo extremt duktig på att peppa. "Ja vad bra att du simmar. Men jag tycker du är vacker oavsett" brukar han säga.
Kram fina Nanne!

#7 - - Sandra:

Finaste bästa Nanne
Håller med dig fullständigt i det du skriver. Denna hets och mobbing om utseende har gått över styr!
Jag har själv aldrig känt att jag duger som jag är. Men har genom åren "jobbat" på att hitta denna känsla. Blev bättre- för ett tag. Innan jul skulle jag prova lite tröjor, personen jag hade med mig gav mig då kommentarer om "hur tjock mage jag har", "har inte vitt på dig då se man dina valkar". Muren som jag börjat bygga upp rasade igen 😢
Tilläggas är att jag har utmattningsdepression och ångest (det vet personen som var med) så det är inte lätt när man väl känner sig lite mer på "topp" och tro att man ser ok ut så faller man igen.
Önskar jag kunde som du, inte bryr mig. Försöker men jag har tappat tron på mig själv helt och hållet så lägga upp nån bild på mig själv och tagga att "jag duger som jag är" kan jag inte. Det är inte min sanning nu.
Tack för du finns Nanne. Har tänkt på dig så mycket när du inte var pigg. Du är så fantastisk.
Stor kram till dig
/Sandra 💕💕💕

#8 - - Svart-Stina:

Råkade trilla in här av en ren tillfällighet och inser att Nanne (som jag inte vetat så mycket om som människa) verkar vara en riktigt trevlig person, med sjysta värderingar och som orkar skriva ned lite längre funderingar :)
Håller med om detta med utseendehetsen. Måste vara extra jobbigt när man är känd, då verkar folk tycka att det är helt OK att syna en i sömmarna och skriva vad som helst verkar det som :(
Själv kan jag inte gå ut utan lite mascara och kajal.

#9 - - Susanne Lande'n:

Hej Nanne!
Tycker du är fantastisk som visar ditt naturliga jag👍
Naturlig skönhet är finast,även om det är roligt att förbättra den ibland😉
Du är en bra förebild som vågar visa ditt osminkade ansikte och stå för det.
Fortsätt vara den du är.
Stor krya på dig kram🌺
Susanne