Här kommer en förklaring

Kl. 05.25 i morse, den 10/10, gick min älskade mamma bort, efter en lång tids sjukdom. Smärtan i själen är obeskrivlig. Jag har aldrig gråtit så mycket i hela mitt liv. Anledningen att jag nu bloggar och nämner detta är därför att jätte många fans har hört av sig i dag/ i kväll per mail, skickat facebook-meddelanden, skrivit om sin oro under kommentarer i bloggen, och t.o.m ringt o sms:at till min manager-bokare Nancy och Kim och andra arbetskollegor och även ringt dem på deras hemtelefonnummer, med en ängslan att något allvarligt har hänt eftersom jag ställt in både signeringar i Göteborg dag och min medverkan i Bingolotto i kväll. "Vad har hänt? Nanne brukar ju aldrig ställa in något" är den genomgående kommentaren som de har fått.
Jag vill därför förklara för att ni inte ska oroa er.

Precis som ni säger, så brukar jag aldrig ställa in något, men den här gången var det nödvändigt. Jag beklagar om många av er hade åkt till Nordstan i Göteborg eller Bingolotto för att se mig uppträda, men ibland händer saker som förändrar ens planer.

Min mamma har under ett par års tid kämpat mot smärtor och sjukdom. Med tiden har hon blivit sämre. De senaste veckorna har jag tillbringat en stor del av min tid hos min mamma på sjukhus. Jag har sovit i en tältsäng brevid henne på sjukhussalen, dygnet runt under vissa perioder. Det har varit en svår tid, men också en möjlighet för oss att fått ta till vara på den tid hon hade kvar. Detta var också anledningen till varför jag under drygt en månads tid inte bloggade, men aldrig nämnde varför; jag drog ner maximalt på jobb och var hos min mamma dygnet runt.
Jag är så tacksam för den sista tiden som vi fick tillsammans.

Den senaste veckan var hon piggare, vilket gjorde mig så lycklig.
I går, efter inomhusturné-premiären, fick jag ett samtal om att min mamma fått hög feber och blivit mycket sämre. Jag och Peter kastade oss direkt i bilen och åkte de 40 milen upp till Stockholm på natten. 05.25 somnade hon in.

Saknaden efter min mamma, som bara blev 65 år, är fruktansvärd. Sorgen och smärtan är som en tung sten i bröstet och ibland går det knappt att andas. Tårarna tycks aldrig ta slut. Vila i frid älskade mamma. Nu slipper du ha ont något mer. Tack för allt fint du har gett mig och min familj. Vi kommer alla här hemma att sakna dig gränslöst mycket.
#1 - - Lina:

Beklagar så enormt mycket, Nanne. Vet inte ens vad jag ska skriva mer än att jag känner med dig. Skickar en massa kärlek till dig. Du och din familj finns i mina tankar. Du är stark Nanne, det vet du att du är. Kämpa. Jag älskar dig. En enorm bameskram från mig!

#2 - - Bryndis:

Im sorry for your loss :( Stooort kraam till dej <3. Var stark och vi finns alla här <3. love you <3

#3 - - Bryndis:

tänker till dej och din familj <3

#4 - - [email protected]:

beklagar gätte mycket nanne. tänker just nu på dig har varit så orolig när jag fick aldrig svar om dig. det kändes så trokigt när du skrev detta nanne. jag kunde inte låta bli att komma in på din blogg och har inte sovit ville bara höra vad som är det som är fel. beklagar igen och tänker på dig och din familj. jag älskar dig för evigt och för alltid du har alltid en plats i mitt hjärta.

puss och kram.

#5 - - Carola:

Beklagar sorgen kraaam

#6 - - Celicia:

Jag beklagar också så hemskt mycket.

Vi fans finns bakom dig så fort du är redo. Du får ställa in hur mycket saker du vill för att du ska kunna må bra. Allt vi vill är att du ska må bra.

Dina tårar fångar vi upp och försöker skingra smärtan.

Jag vet att orden inte räcker till eller får smärtan att försvinna. Ord är så små just nu. Men vi finns här allihopa!

Vi skickar all möjlig kärlek som existerar i världen och ofamnar dig i världens största kram!

Ta den tid du behöver..



Vi älskar dig gränslöst!! Kom ihåg det!



Vila i frid.

#7 - - Malin:

Nej men fy vad hemskt gumman!!! Jag vet att det inte riktigt är samma sak men jag vet hur det känns att ha en mamma som är sjuk, visserligen beror det på vad för slags sjukdom det är men oavsett vad så gör det så fruktansvärt ont att se ens mamma lida. Jag tror inte riktigt att det är samma sak när din mamma har kämpat med fysiska smärtor och min med psykiska. Men jag tvivlar inte en sekund på att hon har det bra nu och är fruktansvärt stolt över dig. :) Jag säger som alla andra att vi finns bakom dig och ta din tid att bearbeta sorgen!



Puss o kram på dig <3



RIP

#8 - - Louise:

Hej

Beklagar sorgen. Att förlora sin mamma och pappa är nog det värsta man kan göra.

Skickar en dikt jag hittade en gång som är så otroligt vacker.



"En mor finns alltid från början

som källan till ditt liv.

Med kärleksfulla blickar

hon följer varje kliv.



Sen livets första måltid

har hon bjudit dig att smaka

Hon ger dig av sin omsorg

utan krav att få tillbaka.



Hon tas så lätt för given

som lindring av besvär.

och sällan blir hon tackad

och sedd för den hon är.



I livets alla skeden

förblir hon dock den samma,

Din alldeles unika

högt älskade mamma..."



Jag vet vilket jobb du har nu framför dig med allt vad det innebär och jag skickar massor med Kramar till dig och din familj.



Kram Louise

#9 - - Vera Sikmo:

Vi fans förstår varför du ställde in... Jag är ledsen för din skull.. aldrig kul att förlora någon, särskilt inte sin mor... Sänder dej varma energier.. och en jätte kram..

#10 - - Jenny:

Beklagar sorgen Nanne och tänker på dig <3

#11 - - Marie Munther:

Tack för att du delade med dig Nanne och jag är så ledsen för din skull och du förstår varför. Har mailat dig.



Kram ♥



Marie



PS: Kolla in denna hemsida om du vill och orkar http://marithamunther.webs.com

#12 - - Anonym:

Sänder stärkande tankar och massor kramar till dig och din familj!! <3

#13 - - Ronja:

beklagar sorgen jag tänker dig och din familj

#14 - - Jessica:

Jag beklagar sorgen!Många kramar till dig och familjen!

#15 - - Lina B:

Jag beklagar sorgen! Som de andra sagt så finns vi här för dig! Ta den tid du behöver för att må bra! puss och kram

#16 - - Josefine:

Beklagar sorgen Nanne.

Jag älskar dig <3

Jag skänker massor av STORA kramar till både dig och familjen.

Puss!

#17 - - Josefine:

Beklagar sorgen Nanne.

Jag älskar dig <3

Jag skänker massor av STORA kramar till både dig och familjen.

Puss!

#18 - - Josefine:

Beklagar sorgen Nanne.

Jag älskar dig <3

Jag skänker massor av STORA kramar till både dig och familjen.

Puss!

#19 - - Josefine, igen:

Ojdå, det blev visst tre stycken... :s

#20 - - Cajsa:

tänker på er alla! dödsfall är aldrig kul men tyvärr är det en del av livet!

Håller på och jobbar med en låt i tanke på din mamma och dig!

#21 - - Ullis:

Beklagar verkligen!!

All kärlek till dig och din familj!

Många Kramar! <3

#22 - - Annika:

Beklagar sorgen.

Stora kramar till Dig!

<3<3

#23 - - Carola:

Nanne......... i efterhand så känns det dumt att vi fans näst intill tvingade dig att skriva det här.

Nu var vi genuint oroade, men du borde inte behövt berätta innan du själv kände dig redo...=/

stora kramar från mig o Linnea

#24 - - Lina:

Har också tänkt på det, det som Carola skrev. Vi la oss i lite för mycket kanske, men som sagt, vi var väldigt oroliga. Förlåt för allt.



Beklagar sorgen igen, Nanne. Skickar ännu mer kärlek till dig. Kramkramkram!

#25 - - Emily Ho:

Hej Nanne!

Mitt namn är Emily Ho och jobbar på RadioNord 98,3. Jag undrar om jag kan göra en intervju med dig i veckan som jag senare kan sända. Svar uppskattas!



Ta hand om dig!



Med Vänliga Hälsningar

Emily Ho från RadioNord 98,3

#26 - - lovisa:

GodmorgoN:)

#27 - - ida:

så synd nanne...

min granne gick bort förra månaden och jag var mega ledsen...:(

jag hadde känt honom i hela mitt liv och så bara han försvann...

han blev på körd...

han var jyu liksom friskast på gatan...

många kramar och lycko önskningar till dig och familj!!!

krakrakram och puss!! :D

#28 - - Celicia:

Jag har skrivit en liten dikt. Den är inte så jättelyckad... men den är till dig! Hoppas den kan ge dig någonting i alla fall. ♥



Änglarna tårar ekade högt i sjukhusets väggar

Hon kämpade för varje andetag som skulle hålla henne kvar

Omsluten av kärleken och omfamnad av värme

Styrkan och kraften började sakta avta

Hjärtat slog sina sista slag

Hon flög så vacker med sina vingar

Älskad av hela sin familj och sina vänner

Ord kan inte trösta eller förändra det som har hänt

Men änglarna behövde få tillbaka henne igen

Jag vet att smärtan är obeskrivlig

Men jag vet att det blir lättare med tiden

Andas in, le en stund i taget

På den mörkaste himlen lyser en stjärna stark

Du kan aldrig glömma henne, för hon vakar över dig

Det gör ont när hela ens värld försvinner

Men hon lever alltid kvar i dina minnen

Hon lever vidare i dig, för hon är en del

En del av dig, och ditt hjärta.

Nanne, jag vet att hon betydde allting för dig

Tiden kanske inte läker dina sår

Men kärlek till dig består

Vi fans ska lyfta den tunga stenen ur ditt bröst

Så du kan vila tryggt och andas lätt

Försök att vila, att andas igen

Du är stark, starkast i världen.



#29 - - Malin N:

Jag beklagar verkligen. Jag vet hur det känns. Min mamma gick också bort i år, fast i cancer några dagar innan jag fyllde 18.



Bamsekramar till dig och din familj

#30 - - Helena L W:

Fina älskade Nanne! Jag läser ditt inlägg först nu. Har varit på Sardinien i 10 dagar utan något internet. Väldigt skönt, men man blir ju lite off från omvärlden. Det gör så ont att läsa det här, men jag vet att du kommer klara dig igenom det här, precis som du alltid gör. För att du är du. Jag vet också att du har en otroligt fin familj så du behöver aldrig känna dig ensam. Det känns bra att veta. Jag vet att ingenting jag säger skulle kunna lindra din smärta, men jag skickar alla styrkekramar i världen till dig och hoppas att vi ses inom en snar framtid så att jag kan ge dig en i verkligheten.



Många kramar, finaste Nanne. Ta hand om dig!

#31 - - Linnéa Forsberg:

Hej Nanne! Hoppas du mår bättre.Har inte riktigt vetat vad jag ska skriva här,därför jag skriver lite sent.



För det första blev jag orolig för dig när du hade ställt in din medverkan i bingolotto,sen blev jag verkligen jätteledsen när jag fick veta vad som hade hänt.

tack för att du delade med dig,men jag säger som alla andra ; att vi kanske la oss i för mycket.

Jag beklagar sorgen,jag skickar som alla andra massor med kramar och kärlek till dig.

Nanne,jag beundrar dig så,för att du är så stark!



många kramar finaste människa,hoppas vi kan träffas snart.

Puss,ta hand om dig!

#32 - - Ligans talesman:

Skickar en cyberkram genom nätet.

Älskar din musik och din energi.

Kramar i massor

#33 - - bettan:

Hej Nanne. Hör dej på radion just nu ,för 11 år sedan miste jag oxå min mamma,10 okt,hon blev 63 år. Det är en sån fruktansvärd sorg. Den 27 sept i år dog min pappa (73 år).Fast att jag snart 50 år så är det hemskt att bli föräldralös...Som tur har jag min underbara man,och våra goa barn. Men sorgen är så svår,man gråter och gråter,trodde inte att det fanns så mycket tårar. I morgon har vi begravning,och när den är avklarad brukar det bli liite lättare att leva.Jag har nyligen begravt mina svärföräldrar med några års mellanrum. Det är skönt att vara sjukskriven ett tag,för man måste landa i sin sorg.Jag jobbar på demensboende och har underbara arbkamrater och en förstående chef och det blir lättare att koppla av jobbet ett tag.

Hoppas att detta var några trösteord,det blir bättre men de måste få ta sin tid. Jag brukar säja att jag har mina lessendagar och dom måste få komma.

Jag älskar dina låtar,skall köpa din senaste skiva nu. Styrkekramar Bettan

#34 - - Jannika:

Hej Nanne! Läste om det som hänt din mamma, det är så tråkigt. Jag miste min pappa för tretton år sedan, endast 19 år gammal. Min pappa var 57 år. Och för mig finns sorgen ibland fortfarande väldigt nära. Min pappa har födelsedag den dagen din mamma gick bort och han gick bort dagen efter den elfte. Jag hoppas du gråter av dig det värsta snart och finner styrka att gå vidare, som du säger är musik bra på det sättet. Det bästa är ändå att gråta och gråta. För övrigt vill jag säga att jag köpte din nya skiva igår, den är jättebra!! Speciellt rastlös själ! Känner igen mig en del. Min mamma och jag var och såg dig i Sölvesborg, Blekinge i sommras, det var jättebra! Ha det så bra du kan, ta hand om dig! Kramar en vän som vet hur du känner!

#35 - - Dan wahström "danne" ( ungdomskärlek till berit, mamma):

Marianne!

Beklagar Berits borgång. Vet inte om du minns mig men sist jag träffade Berit nämnde hon att du kommer ihåg mig från barndomen åren i Midsommarkransen. Ber så mycket ursäkt att jag inte hört av mig tidigare.

Var rädd om dig!

Kram Dan Wahlström

#36 - - Dan Wahlström:

Marianne, ber om ursäkt, men det blev fel mailadress.

Kram Dan Wahlström

#37 - - Mathias:

Förlorade själv min mamma 9/10-10 på morgonen.Min mamma hade fått diagnosen levercancer.Mamma fick reda på det den 11/9-10 och gick bort knappt efter 1 mån.Saknaden är... ja du vet själv.Man känner sig tom,förbannad,ledsen finns inte ord till det.Min mamma blev bara 65år,hade precis gått i pension och skulle leva livet efter allt arbete hon har gjort och detta var visst tacken för det.Sänder styrke kramar till dig.Ha det gott!!

#38 - - Tommy:

Beklagar verkligen..



Kram