9 månader efter kollapsen

Efter 9 månader, sedan utmattningskollapsen, då jag rasade ihop på golvet hemma, så börjar det äntligen gå åt rätt håll. Kroppen och själen orkar mycket mer än vad den har gjort på länge, men jag skyndar långsamt. Väldigt långsamt.

 

I december, då efter 6 månaders sjukskrivning, gjorde jag ett försök under 2 veckor att börja jobba lite grann igen och var dessutom på Idol finalen i Globen för att se Charlie medverka där. Men då tog det snabbt total stopp. Jag drabbades återigen bl.a av allvarliga black-outer, där bara timmar eller kvällen innan, blev som svarta hål och jag var tvungen att återgå omgående till att bara vila, vila. Varken kroppen, fysiskt eller mentalt, har orkat när det har blivit för mycket aktivitet.

 

Hjärnan har under de här 9 månaderna, som en liknelse, varit som en crashad dator – man får långsamt formatera om den och sen väldigt försiktigt stoppa in nya program. Sätter man in för många program samtidigt eller för fort, så crashar den igen.

 

Så minsta stress, oro eller åtaganden, har hjärnan bara stängt av emellanåt och black-outerna har varit panikartat maktlöst och obehagliga att drabbas av. Att fullständigt tappa kontrollen över minnen och händelser. Samma sak hur kroppen har varit oberäknelig med bl.a en total orkeslöshet, ständiga domningar i armar och ben, ångest, timslånga gråtattacker och utmattningsdepression. Det här har varit en av de värsta perioderna i mitt liv, men nu börjar det äntligen kännas bättre.

 

 

 

 

Nu orkar jag umgås och gå ut med kompisar och göra saker, och även kortare jobbtillfällen (inga gigs dock), men lägger in vilodagar efter aktiva dagar. Allt för att inte gå för fort fram.  Här på bilden på restaurang med fina brorsorna Magnus & Eddie. Tar en dag i sänder, men åh vad fantastiskt det känns att det går framåt bit för bit. Tusen, tusen tack för allt fantastiskt stöd jag har fått och får av er alla. Ovärderligt att få så mycket omtanke, råd och feedback. Kärlek i massor! #utmattningssyndrom #påvägtillbaka #tack

#1 - - Anonym:

Så skönt att känna att vändningen äntligen kommer. Jag känner igen mig i mycket av det du beskriver. Inklusive känslan av att det går långsamt och att allt kräver en stor dos vila både före och efter. För mig har det gått över ett år, jag jobbar 75%, men det är inte lätt alla dagar. Fortsätt som du gör. Långsamt är mer än inget :)

#2 - - Cecilia:

Nanne! Härligt att du mår bättre! Jag hade också utmattningssyndrom i höstas då det blev för mycket av allt. Det var fruktansvärt på alla sätt, men nu mår jag bättre. Stor kram på dig!
Cissi Wrangel

#3 - - Marie:

Vad härligt att du mår bättre❤ Stor kram

#4 - - Charlotte:

Så himla skönt! Det förtjänar du verkligen! Kramis❤

#5 - - Longevity - en blogg om hälsa:

Så skönt att det verkar gå uppåt igen! Du är så bra som skriver öppet om det här. Så många som behöver läsa att de inte är ensamma

#6 - - JONAS SVERIGES SNYGGASTE BLOGGARE:

cool blogg

#7 - - Emma:

Hej Nanne!
För nästan fem år sen drabbades jag också av utmattningsdepression. Det tar enormt mycket tid att ta sig tillbaka. Jag blir nästan förbannad när folk går tillbaka till jobbet efter ett par månader och säger att de varit "utbrända" eller "gått in i väggen" men nu är redo för jobbet igen. För nej, då har de kanske varit utarbetade, men en som verkligen gått hårt in i väggen VET att det tar många många månader, kanske många ÅR att ta sig tillbaka från en verklig utmattning. Jag hoppas att du kan ge dig den tiden och tar det riktigt försiktigt. Livet förändras och vissa saker kanske aldrig blir desamma igen. Ta hand om dig. Var rädd om dig. Låt det ta tid!

#8 - - Anonym:

Nanne.. Härliga, fina, underbart sprudlande glada människa..Vad ska jag säga, "been there", tyvärr aldrig riktigt lämnat. Så..var rädd om dig och oavsett när, hur eller hur länge..sluta inte le ditt nanneleende :) Det är en sån inspiration en vanlig grå vardag. All kärlek till dig!

#9 - - Sanna:

Inspirerande och viktigt att offentliga personer berättar om sina tuffa perioder, det gör oss medvetna om att alla är mänskliga och att alla kan drabbas.

#10 - - Linnéa:

Skönt att kunna känna att det går framåt, även om det går så sjukt långsamt att en knappt märker framstegen ibland. Känner igen mig i mycket av det du beskriver. Jag kraschade ihop i december 2015 och är inte helt i mål än. Vet inte om det ens finns ett mål framför mig, men kan inte göra annat än fortsätta framåt en liten, långsam bit i taget. Var rädd om dig längst med vägen!

#11 - - Kicki:

Men vad skönt för dig att det går framåt. Sakta men säkert ♡
Nu ska du ta de otroligt lungt och göra de du orkar!
Är så rädd om dig som person. Man måste lyssna på kroppen. Så ha det så bra och simma lugnt framöver ;-) Själv varit i liknande situation

#12 - - Hanna Karlsson:

Härligt att du börja må bättre, sakta men säkert.

#13 - - JUNITJEJ:

Skynda väldigt långsamt! KRAM!

#14 - - Elisabeth Erixon:

Hej!
Du är en helt fantastisk o underbar människa.
Det jag läser får mig inse hur ömtåliga vi är o att vi måste tänka på oss själv med mer nu än någonsin
Har själv varet i en mindre kollaps där kroppen sa ifrån.
Men nu känns min inte så allvarligt.
Jag är glad att du är på väg tillbaks o jag sänder dig massa styrka o energi från Motala.

#15 - - Eva:

Hej nanne en fråga .Har 2 singlar med ´låten underbart är kort och one moore lonley night ..en skiva är svart vanlig och en är i ett genomskinligt material är det nån form av specialutgåva i så fall ?
Tacksam för svar via mail.Mvh Eva